Sidevisninger i alt

lørdag den 19. marts 2011

Rabarberkage med kokos

Selv om der pludselig igen kom sne forleden dag, så er foråret heldigvis umiskendeligt over os! Og jeg eeeellllsssskkker det bare. Alle årstider er charmerende på hver sin måde (hmm, ved ikke rigtigt med vinteren forresten..), men hvis jeg skulle sige, hvilken jeg bedst kan li', så må det bestemt blive foråret.
Tænk at vintergækker og erantis kan komme op ad den iskolde jord, og stå der og varsle lys, saft og kraft - ja HÅB! Og følelsen af håb er nok en af mine yndlings - sammen med glæde og kærlighed.

Og det her med foråret fik mig til at kigge lidt i fryseren, og nu nænner jeg godt at bruge de sidste bær og frugter fra sidste sæson. Jeg kan godt ha' en tendens til ikke at "nænne" at bruge dem - holde lidt på dem for at få minderne til at vare lidt længere:-) Men omvendt - det kan jo altså også blive for gammelt, og det ville være for dumt. Så frem med nogle af de sidste rabarber - og bag dem i den her rigtigt gode kage, som er en af de opskrifter, jeg slet ikke kan huske, hvor jeg har fra, fordi jeg har lavet den så mange gange. Det tager bare et øjeblik at smække dejen sammen, og den laves med ingredienser jeg normalt altid har i huset. Så det er en nem og dejlig måde at forkæle sig selv og nogle søde mennesker ... den er supergod, så hvis du selv har bær eller rabarber tilbage, så skulle du prøve den her .... den ser måske ikke ud af så meget, men smagen er skøn.
Den nemme opskrift kommer her:

Ca. ½ kg rabarber
1 dl sukker - gerne rørsukker

125 gram økologisk smør
1½ dl sukker
1 stort øko æg
1dl hvedemel
½ tsk bagepulver
2½ dl kokosmel - kig efter det økologiske

Skær rabarber i store stykker, hvis de ikke allerede er det. Læg dem i et fad og drys med sukker. Rør smør og sukker hvidt - og jeg mener hvidt! Ikke bare piske et kort øjeblik - det gælder om at få opløst sukkeret, så der skal nok piskes 8-10 min med en håndmixer eller på røremaskine måske lidt kortere. Tilsæt ægget, og igen PISK, PISK...bland så mel, bagepulver og kokos sammen. Fordel massen over rabarberne - det behøver ikke være helt omhyggeligt. Bag kagen ca ½ time ved 190 grader. Server den lun med iskoldt pisket fløde.

Den kan sikkert også sagtens blive rigtig god med andre frugter eller bær - men selv bruger jeg kun rabarber til den her udgave. Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. den ser god ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Tak Birthe. Og oven i købet meget billig og nem:-)Rigtig god søndag aften til dig
    Bedste hilsner
    Marianne

    SvarSlet
  3. kan den lunes dagen efter?

    SvarSlet
  4. laver den tit i 1/2 størrelse i rabarbersæsonen - den er bare så lækker :-)

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...