Sidevisninger i alt

torsdag den 31. marts 2011

Lakridsbrød

Se lige hvor et sjovt lakridsbrød! Jepp, den er god nok!
Overalt på de forskellige blogs vrimler det med alverdens udgaver af mad med lakrids - det er det helt store hit åbenbart. Og ikke så mærkeligt .... det er jo supersjovt og tilfører mange retter en helt ny vinkel. Så i stedet for tænke på det som slik, så er det i den her forbindelse mere et krydderi faktisk ....

Jeg så en opskrift fra Bo Bech på et lakridsbrød, men synes selve brødopskriften lød lidt småkedelig. Jeg besluttede så at lave det der vildt gode langtidshævede hvedebrød, som jeg tidligere har givet opskriften på. Se opskriften HER
Og så bare det frække lakridspulver fra Specialkøbmanden på toppen!

Udover den rustikke og mørke farve tilførte det også brødet en lille bitte sødme, men da det jo kun er skorpen, der har et pust af lakrids, er det på ingen måde gennemtrængende. Og falder bare smagsmæssigt ind i brødet - hvis jeg ikke vidste det, ville jeg ikke gætte på det er lakrids.


Jeg gjorde dog en lille fejl - jeg havde stænket lidt vand på den hævede dej og sigtede derefter lakridspulveret hen over. Det var lidt dumt - der skal IKKE vand eller andet på brødet først. Bare drys lidt lakridspulver udover dejen og så BØRST den VÆK igen. Og jeg kunne jo ikke børste det væk, fordi det blev vådt! Jeg vil tro, det bliver endnu bedre og kommer til at se pænere ud, hvis det bare lige antydes i et helt fint lag, fordi det overskydede er børstet væk. Så jeg er nødt til at prøve det igen ..... god undskyldning, jeg fandt mig der, hva'!!!
Print denne artikel

7 kommentarer:

  1. Det lyder spændende med lakrids i et brød, syntes tit at set kan være et problem at få brugt lakrids pulver op,eller også er det fordi de kun har store poser der hvor jeg køber det.
    Så det brød prøver jeg. Hilsen jonna

    SvarSlet
  2. Kære Jonna - mange tak for din kommentar. Jeg mener ikke jeg har set dig her før, så det er rigtig dejligt at du lægger en hilsen:-)
    Ja, hvis du kan lide at bage, og har lakridspulver i overskud, så prøv endelig det her med at drysse det hen over dejen lige inden brødet skal i ovnen. Du skal bruge ca. 1 spsk til sådan et brød.
    Selv køber jeg lakridspulver hos Specialkøbmanden, og der kan man købe ned til 50 gram og det koster 35 kr mener jeg. Jeg har ikke set det andre steder. Må jeg spørge, hvor du køber dit pulver henne? Og hvad du giver for det?
    Jeg synes nemlig det andet er lidt dyrt faktisk ....så hvis man kan få det billigere i større portioner, kunne det måske være interessant.

    Rigtig god weekend
    Marianne

    SvarSlet
  3. Det brød ser utrolig smukt ud - og så kan jeg godt lide ideen med at bruge lakridspulver. Mmmm - lakrids :-)

    SvarSlet
  4. Lakridspulver kan bestilles på apoteket.

    SvarSlet
  5. Awesome article.

    Have a look at my web page; managing housekeeping operations
    My site: industrial housekeeping

    SvarSlet
  6. Hi! I know this is kinda off topic nevertheless I'd figured I'd ask.
    Would you be interested in exchanging links or maybe guest
    authoring a blog post or vice-versa? My blog discusses a lot of the same
    subjects as yours and I feel we could greatly benefit from each other.
    If you're interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you! Excellent blog by the way!

    Also visit my blog :: cycle hair growth cycle

    SvarSlet
  7. Simply want to say your article is as astonishing.
    The clearness on your post is simply nice and that i can
    assume you are an expert on this subject. Fine along
    with your permission allow me to clutch your RSS feed to keep updated
    with approaching post. Thanks 1,000,000 and please carry on the
    rewarding work.

    Here is my web blog hair regrowt

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...