Sidevisninger i alt

onsdag den 30. marts 2011

Chokomuffins med orange-chokotopping

Nu er det vist på tide, jeg slipper opskriften med de her virkeligt gode muffins, som jeg lovede jer sidste søndag. Opskriften er fra en ny bagebog, jeg har købt på nettet af en af de andre bloggere, nemlig Anarkistens (ægte) kogebog. Sif, som har bloggen, begår de vildeste kager - og det bedste af det hele er, at hun simpelthen skriver helt fantastisk morsomt. Jeg kan varmt anbefale at læse hendes blog - men jeg advarer! Man blir' afhængig af følge med på den ....

De her muffins er fra hendes første kagebog - den på side 45, som hun kalder Sifoladekage:-) Den kan enten bages i en springform eller som her til 24 muffins - fik jeg det til. Det er den første opskrift jeg bruger fra bogen, men det bliver bestemt ikke den sidste!

Kagerne blev serveret på et af mine egne håndlavede glasfade ... og havde den lækreste topping af lys-orangechokoladecreme.
Her kommer opskriften:

250 gram økologisk smør
200 gram sukker (gerne lyst rørsukker)
100 gram mørk muscovadosukker
3 store økologiske æg
300 gram godt hvedemel
1 tsk bagepulver
1 tsk natron
1 tsk vanillesukker
100 gram chokolade
20 gram kakaopulver
1 dl kogende vand
1 dl kærnemælk
1 tsk frysetørret kaffe

Start med at sørge for at alle ingredienser har stuetemperatur - det betyder altså noget for resultatet! Hør så efter nå! Tænd ovnen på 160 gr. Smør en 24 cm springform eller brug amerikanske muffinforme. Hak chokoladen fint, og læg den i en skål med kakao og frysetørret kaffe. Hæld det kogende vand over, og rør til det er helt opløst, og sæt til afkøling.
Pisk smør og de to slags sukker lyst og luftigt - og jeg mener PISK; PISK; PISK! Nok ca. 10 minutter med en håndmixer. Og hør igen efter nå! Tilsæt æggene et ad gangen og pisk grundigt mellem hvert. PISK sagde jeg. Sigt mel, bagepulver, natrn og vanille sammen. Rør kærnemælken i den afkølede chokolademasse. Rør melen i dejen i 3 portioner skiftevis med chokolademassen. Overhold det! Fyld dejen i muffinforme og bag ca. 25 minutter - ikke for meget, så de bliver tørre.

Topping:
250 gram smør
350 gram flormelis
1 dl mælk
1 spsk vanilleskukker
Et nip fint salt
150 gram chokolade (lys, hvid eller mørk - evt. med smag) - jeg brugte en økologisk lys Devine chokolade med orangesmag, og den var helt perfekt.

Pisk smørret alene i 5 minutter til det er lyst og luftigt. Tilsæt halvdelen af flormelisen og pisk igen. Tilsæt mælk og pisk igen. Tilsæt så resten af flormelisen - smag til, hvis du ikke vil have den for sød. Tilsidst vanille og salt og PISK 5 minutter mere! Gør det nu! Du vil blive overrasket over forskellen.... Smelt chokolade over vandbad, afkøl lidt og bland i smørcremen. Nu er den klar til at komme i en sprøjtepose med en tylle og evt. blive drysset med endnu mere "glimmer".

Min meget unge gæst guffede dem med velbehag, og det fad hendes forældre fik med hjem, blev også taget godt imod. Hendes far meldte sig frivilligt som test-smager, når jeg skal prøve de næste opskrifter af .....og jeg er kun glad for at have glade aftagere.

Print denne artikel

1 kommentar:

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...