Sidevisninger i alt

fredag den 18. marts 2011

Hjemmelavede fiskefrikadeller med rejer og dild

Lige som vist mange andre, så får jeg generelt for lidt fisk! Og endda selv om jeg virkeligt godt kan lide fisk. Dels synes jeg tit, det er rigtig dyrt at gå til fiskehandleren, og dels mangler jeg inspiration til at tilberede det - måske mest fordi jeg ikke gør det så tit. Men det skal være løgn, skal det! Jeg er klar til at der går fisk i den!!!!

For nogle dage siden købte jeg så en af de her helt almindelige fiskefars fra Thorfisk. Og FØJ FØJ FØJ for en dårlig oplevelse. Det var decideret ulækkert ..... jeg kom i tvivl om der overhovedet var fisk i den fars. Det mindede mest om en meljævning med cement! Konsistensen var ulækker allerede da jeg formede frikadellerne, og smagen var helt i samme ånd. Efter et par bidder røg hele panden i skraldespanden ... jeg forsøgte at friste mine katte med det, men selv de snusede bare og skyndte sig væk.....

Min lokale fiskemand har nu en udmærket grov fiskefars - men efter den her oplevelse besluttede jeg at kaste mig ud i at lave min egen fars helt fra bunden. Så jeg købte torskefiletter og pimpede sagen op med rejer og dild - og de blev SÅ LÆKRE. Ren kræs. Og supernemt .... det er slut med at købe færdig fars. Der blev 8 frikadeller ud af portionen her, og jeg glæder mig til at få de sidste med på madpakken imorgen ......
Her ser du farsen mens jeg er ved at røre dilden i til sidst.....

Grundfars til fiskefrikadeller

250 gram torskefilet eller lign. fisketype
1 lille løg, gerne skalotteløg
1 æg
1 lille spsk mel
1 lille spsk kartoffelmel
Lidt mælk
smør og olie til stegning

Fyld

50-75 gram rejer
1 potte dild
Lidt revet skal fra en øko citron

Hak fiskekødet i en foodprocessor (jeg brugte skålen til min stavblender), sammen med løg, salt og peber. Hæld farsen i en skål og rør den med æg, begge slags mel og lidt mælk til konsistensen er god og egnet til at forme. Tilsæt rejer, dild og citronskal.Steges forsigtigt i halvt olie og halvt smør til de er lysebrune og sprøde. Lav meget gerne portionen 2-3 dobbelt, så du også har til fryseren eller pålæg.

Nu ved jeg hvad fiskefrikadeller vil sige ..... mums, hvor er de bare skønne, og jeg vil helt sikkert eksperimentere med alt muligt andet fyld. Der kunne jo også være fyld af røget laks, fersk laks, tigerrejer osv. Og måske endda røget makrel, hvem ved .... det skal afprøves.

I min barndom fik vi altid fiskefrikadeller sammen med gulerodssalat og rugbrød, så det fik jeg også i dag. Men de kan jo serveres med tilbehør efter fri fantasi .....


Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...