Sidevisninger i alt

søndag den 6. marts 2011

Fastelavnsboller med mandelcreme ... og det løse!

Vejret .... åh sol... er det mon fordi jeg kender 3, der har fødselsdag i dag at solen endelig viser sig på den der måde, der ikke er til at tage fejl af, og som straks producerer ekstra lykkehormoner? Det er i hvert fald lige til at blive glad i låget af ... håber dem, der skal se på min lejlighed om lidt bliver så overstadige at de køber den på stedet. NU. Til prisen. Basta!

Selv pigerne i den lokale Netto havde i ført sig sommerfugle-vinger i dag - det er nu nok mest fordi det er fastelavn, men alligevel. Og jeg skal have et lille te-besøg af en tidligere kursist - en sød, smuk, intelligent ung kvinde, der nu arbejder som forsker på Steno, og på hvis vegne jeg har store ambitioner. Hun bærer sit tørklæde med stil, er på ingen måde undertrykt af den grund, og i mine øjne er hun den bedste rollemodel man kan ønske sig. Jeg tror, hun bliver noget stort, og jeg håber hun med sin elskelige væremåde og væsen kan bidrage til endnu mere fred og tolerence i den her verden. Og så ved jeg hun elsker kager - så undskyldningerne stod i kø for at lave en flok fastelavnsboller. Sådan nogle er bedst samme dag, så underboerne og dem i stuen fik tilbudt dem, der var i overskud.

Opskriften fandt jeg i SØNDAG uge 8, og jeg tror, det må være den bedste opskrift på fastelavnsboller, jeg er stødt på. De blev så lette, luftige og langt bedre end bagerens tunge sager. I opskriften skulle man blot drysse flormelis over de bagte boller, og det havde man også sagtens kunnet og de havde stadig været fine. Meeeen, nu er vi nogle, hvor meget aldrig rigtigt bliver FOR meget (!!!), så selv om de havde mandelcreme inden i sig, flækkede jeg dem, og kastede en lille klat ribsgele og en god skefuld pisket fløde ind i dem. Og for at det ikke skal være løgn, så måtte jeg liiigge lege lidt med farver og glimmer. Og inspireret af de lyserøde tulipaner og de fine små blå perlehyacinter, der godt nok ikke er sprunget ud endnu, men gør det meget snart - ja, så måtte bollerne ha' en gang lak og glimmer i de farver :-) Og her er de så.......

Her kan du se, hvordan de så ud, da de var rullet ud og inden fyldet skulle ind i midten.
Så lægger man en skefuld creme på midten af hver dejplade, og bøjer siderne ind mod midten, og klemmer det forsigtigt sammen, sådan at fyldet bliver inde i bollerne - man har jo ikke meget glæde af at det brænder fast på bagepladen .....så her er de klar til at komme i ovnen. Med fyld, penslet med æg og drysset med rørsukker.
Her er de lige kommet ud af ovnen - de kunne som sagt også have været fine bare med et drys florsukker ....
Men næh nej - de skulle som sagt flækkes, fyldes med gele og fløde og pyntes med glasur og glimmer.

Og så får du lige en how-to-do .....

165 gram koldt økologisk smør
365 gram hvedemel - øko off cause
20-25 gram gær
1½ dl kærnemælk
1 lille tsk salt
2 spsk sukker
1 sammenpisket æg

Creme
50 gram øko mandler
1 stort æg
3 spsk sukker
Et nip salt
½ stang vanille (brug gerne en hel, vanille har aldrig skadet nogen bolle!)
1½ spsk maizena
3 dl mælk

Pynt: Rørsukker/flormelis osv.

Smuldr smørret med melet. Rør gær ud i kærnemælken, tilsat salt, sukker og hæld blandingen  i mel-massen. Tilsæt 2/3 af ægget. Resten bruges til at pensle med. Rør dejen grundigt og længe til den er blank og kan lave seje elastiske bånd. Dæk skålen og lad hæve lunt et par timer eller til dobbelt størrelse.

Lav cremen imens - smut mandlerne, mal dem til mel i en foodprocessor/blender. Kom æg, sukker, salt, vanillekorn og maizena ned i og kør det hele til en jævn masse. Bring mælken i kog sammen med den tomme vanillestang, lad det trække 10 min. Fjern vanillestangen og kog mælken op igen. Hæld den ned til mandelmassen og kør igen. Derefter tilbage i gryden med det hele, og lad det koge op indtil cremen tykner. Pas på det ikke brænder på, rør hele tiden. Lad cremen blive helt kold inden den bruges.

Når dejen er klar, skrabes den forsigtigt ud på et meldrysset bord. Deles i 18 stykker (jeg fik kun 14). Tril hver stykke til en bolle og rul den ud til en cirkel 4-5 mm tyk. Læg en god skefuld creme på og fold siderne god ind under som en lille pose. Læg bollerne med lukningen ned på bagepapir på en plade. Lad efterhæve under et klæde ca. 25 min. Pensl bollerne med resten af ægget tilsat en anelse koldt vand, drys med rørsukker. Bages ved 210 grader i ca. 20 min.

Lad dem køle helt af, hvis du vil fylde dem med letpisket fløde lige som jeg gjorde - ellers smelter fløden selvfølgelig og det er ikke meningen. Hvis du heller ikke kan dy dig, og absolut skal udleve dit indre legebarn med farver og glasur, så er der frit spil nu!!! Det kan jo være dine tulipaner har en anden farve end mine ....

Sæt dig så ned i din bedste stol, drik din yndligste og tag en dejlig snak med en du lide, mens I med god samvittighed guffer dem her i jer .... Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Hej :)
    Hvor lyder de boller gode... mandel og vanille = god kombination.
    Må drømme mig til smagen, når jeg får en kop aften the.
    Kh Hanne

    SvarSlet
  2. Hej Hanne
    Hvor hyggeligt med en hilsen fra dig - ja, jeg må indrømme det er en rigtig god opskrift. Og jeg tror ikke det behøver være fastelavn for at de smager godt.
    Men jeg sender lidt aroma i cyber til dig.
    KH Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...