Sidevisninger i alt

torsdag den 24. marts 2011

Dybstegt kylling i sursød

Her har været stille de sidste par dage - forleden måtte jeg gå hjem fra arbejde pludseligt angrebet af slem forårsforkølelse og dertil hørende halsbetændelse! Så jeg havde rigtig ondt af mig selv i går, men idag går det da heldigvis bedre og stemmen er ved at vende tilbage. Det er da en underlig årstid at blive forkølet, plejer jeg da godt nok kun at være om vinteren...jeg må i gang med at booste mit immunforsvar. Det jeg ville sige var bare, at det er grunden til at jeg ikke har fået blogget nogle dage, men nu kan I lige få lidt af det jeg har "på lager" som kladder:-)

Den her orientalsk inspirerede ret stammer fra et udklip fra Femina for flere år siden, som jeg bare aldrig har fået afprøvet. Uha, jeg er virkelig ugebladsnarkoman og det koster mig en formue med alle de magasiner, jeg hygger mig med!! Og kender I så også det med at klippe ud og ikke lige få det brugt? Nogle gange er det også bare tanken om alt det man kan lave, foretage sig eller opleve der er det gode. Jeg behøver ikke altid at føre det ud i livet for at have glæde af det .....

Nå, men retten minder fuldstændig om de der dybstegte retter man får på kineser-steder eller sådan en china-box man kan købe på strøgturen. Jeg synes retten blev meget autentisk - jeg undlod dog ananas, og bruge flere slags grøntsager end i opskriften - og man kan jo bruge næsten hvad man vil. Du får den i min udgave til fri forbedringsret!

Den færdige tallerken kom til at se sådan her ud

Her kan du se de grøntsager, jeg valgte at bruge ... bambusskud kunne også ha' været godt...
Her er ingredienserne til saucen blandet sammen, og jeg måtte kun smage den meget lidt til, da jeg synes blandingen stort set var som den skulle være ....
Som tilbehør brugte jeg de her økologisk udon hvedenudler, som jeg har haft liggende længe og ikke lige vidst, hvad jeg skulle bruge til.Og de passede bare helt perfekt til retten her. Men ris ville også være klassisk og fint tilbehør, brug fuldkorn hvis du gerne vil have et lidt sundere måltid ....
400 gram kød ell fast fisk - fx kylling, svine, torsk osv. efter smag og lyst
1 æg
3 spsk hvedemel
2 spsk soya
lidt koldt vand
smagsneutral olie til stegning

Sauce:
1 løg i både
2 fed finthakket hvidløg
1 gul ell rød peber
½ bakke sukkerærter
½ bakke minimajs
1 spsk olie
1½ dl tomatketchup
2 dl bouillon
2 spsk rødvinseddike
2 spsk rørsukker
1 spsk majsstivelse

Tilbehør:
Nudler eller ris - evt flere grøntsager, fx bønnespirer, ananas, cashewnødder etc.

Til saucen svitses alle grøntsagerne i 2 min i lidt olie. Pisk de øvrige ingredienser sammen og kom dem i. Lad det koge et par minutter til saucen bliver tyk, blank og gennemsigtig. Justerer den med salt, peber evt mere sukker ell eddike. Dette kan evt laves i god tid og så bare varmes kort op - husk at det ikke må koge ret meget, da grøntsagerne skal bevare deres sprødhed.

Til kødet piskes mel, æg og soya sammen uden klumper, tilsæt lidt koldt vand som til en tyk pandekagedej. Dup kødet i tern helt tørt, og dyb det så i dejen. Varm olie rigtig godt op, og steg kødstykkerne gyldne - ikke for mange ad gangen. Lad kødet dryppe af på køkkenrulle.

Kog nudler/ris og steg dem evt på panden - server med den varme sauce og det nystegte kød. Evt. soya ved siden af.

Velbekomme - jeg synes retten blev mindst lige så god, som når man går på kinesisk restaurant. Jeg sprang ananas over, da jeg ikke er vild med det varmt, men det hørte måske nok til, hvis det skulle være mere autentisk. Ristede cashewnødder kunne også ha' været godt. Næste gang vil jeg prøve at lave retten med torsk. Print denne artikel

1 kommentar:

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...