Sidevisninger i alt

onsdag den 16. marts 2011

Min mors brownie

I går eftermiddag fik jeg at vide, at vi her til morgen ville få besøg af en god kollega fra vores afdeling i Roskilde - og jeg ved, han sætter stor pris på kage! Også selv om han er i gang med et væddemål med en anden kollega om, hvem der taber sig mest:-)

Den her kage hjælper ham langt fra i mål med hans væddemål - men den er dét værd. Som du kan se, er opskriften nedfældet på noget efterhånden meget gulnet og meget fedtet papir, men med min søde mors håndskrift. Min mor døde alt for tidligt, og jeg var alt for ung, da jeg måtte sige farvel til hende efter et langt og hæsligt sygdomsforløb. Hun har været død i 30 år nu, så sedlen med hendes håndskrift er meget gammel - den er det eneste, jeg har tilbage med hendes håndskrift, så der er noget helt særligt over at finde opskriften frem og bage en kage, både hun og jeg har bagt mange, mange gange .... og som altid bliver modtaget med store vellyde .....

Her er den bagte kage - i dag lavede jeg portionen, som den står i opskriften, og så passer den med sådan et lille fad. Ofte bager jeg dobbeltportion - den forsvinder altid som dug for solen:-) I dag var der endda en kollega, der gerne vil have mig til at bage den til hendes fødselsdag til 15 personer næste weekend - det gør jeg med glæde.

Opskriften får du her - min mors håndskrevne opskrift er langt før økologien blev nødvendig, men min udgave er selvfølgelig lavet udelukkende af økologiske råvarer. HUSK det er afgørende for resultatet, at alle ingredienser har stuetemperatur - dvs. tag æg, smør osv. ud af køleskabet i rigtig god tid.

60 gram god mørk chokolade
240 gram sukker
160 gram smør
2 æg
60 gram hvedemel
1 spsk kakao
1 tsk vanillesukker
120 gram valnøddekerner

Chokolades brækkes i stykker, og smeltes forsigtigt over vandbad. Smør og sukker piskes hvidt og luftigt - og jeg mener det! Du skal nok piske ca. 8 minutter med en håndmixer. Det er altfgørende for kagen at sukkeret er helt opløst ved hjælp af piskningen og at du så også får pisket så meget luft ind i dejen som muligt. Her er jo ikke noget bagepulver eller andet hævemiddel - luften er en del af god hævning.

Herefter tilsættes æggene et ad gangen - og igen PISK!  Den smeltede og afkølede chokolade røres i æggemassen skiftevis med mel, som er blandet med kakao og vanillepulver. Du skal sigte disse ting ned i dejen - igen for at få luft og undgå klumper i melet osv. Halvdelen (eller det hele) af de grofthakkede valnødder vendes i til sidst. Og nu må du endelig IKKE piske mere - så forsvinder luften ud igen! Ja, ja hvem har sagt det er nemt ...

Dejen fyldes i en godt smurt form, som er drysset med rasp (ellers hænger kagen uhjæpeligt fast i formen). Hvis du har gemt valnødder, drysses de over kagen. Selv brugte jeg nogle mandelflager jeg havde.

Bages midt i ovnen ved 170 grader i ca. 30-35 minutter. Når du stikker en strikkepind ned i dejen, må der stadig gerne følge en anelse "våd dej" med op. Ikke meget, men en anelse. Kunsten ved den her kage er faktisk også den helt rigtige bagning - hvis du bager den lidt for meget, bliver den bare som almindelig chokoladekage, og hvis du bager den for lidt, bliver den våd og klistret. Men bager du den lige præcis nok, så er den fugtig indeni og sprød udenpå - og helt uimodståelig.

Det siger næsten sig selv - den gør sig også rigtig godt på en desserttallerken med en kugle god vanilleis og noget frugt, evt. en hindbærcoulis. Jeg har ikke mødt nogen endnu, der ikke kan lide den her brownie ....håber du kommer til at elske opskriften lige så meget som mig.

Søde Tante Sød hilsner Print denne artikel

1 kommentar:

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...