Sidevisninger i alt

lørdag den 12. marts 2011

hønsesalat på avocadolie

Siden i går har jeg gået og brygget lidt på, hvad der ellers er lækkert sammen med avocado ... og hallo! Kylling - oplagt! Så i dag har jeg kreeret en lækker klassisk hønsesalat med et twist. Dens "bund" består af den smækre avocadolie. Jeg må jo indrømme, jeg af og til bliver nødt til at indtage mormor-mad, og så er sådan en mild og helt hjemmelavet hønsesalat da bare et hit, som jeg tror de fleste kan li' - hvis de ellers vil indrømme det!

Jeg synes den blev uovertruffen god - og smuk, smuk med sin lysegrønne farve, som måske desværre er lidt svært at se på billedet. Men du sku' unde dig selv at prøve..... her er den anrettet i en lille skål med min yndlings års-ske, som jeg bare elsker .... klar til at komme på et frokostbord eller måske som lækkert fyld i en sandwich.
Først kogte jeg selvfølgelig lige en  god økologisk kylling - jeg havde skåret brystfileterne fra, så de kan bruges til en selvstændig ret en anden dag. Men lår, vinger og skrog kom op i den den sorte gryde med porretop, gulerod, et stort løg i kvarter med skal på (skallen giver en flot farve til fonden), en masse persillestængler, frisk timian, hele sorte peberkorn og lidt laurbær.

Sådan en gang heksegryde giver bare den læææækkkreste hønsefond, som jeg vil bruge til at lave blomkålssuppe. Og kylligekødet kommer selvfølgelig også til at smage meget bedre end hvis du bare havde kogt et par filetter alene .... Så sådan en hel kylling bliver til en ret med brysterne en dag, til en gang suppe en dag og resten til denne her lækre hønsesalat. Så er det ikke spor dyrt at give 150 kr for en god økologisk kylling.
Til hønsesalaten skal du bruge:

Fyldet
Kyllingekød i stykker fra 2 hele lår, vinger osv.
1 glas hele champignon
½ bakke friske marksvampe
1 glas grønne fine asparges med hoveder

Dressingen
½-1 dl avocadoolie fra Olivado
1 øko æggeblomme
Lidt salt og lidt dijonsennep
1 tsk karry
Saft fra ½ citron
1-2 dl økologisk creme fraiche
2 spsk vand fra aspargesglasset
Salt og friskkværnet peber, et nip sukker

Først laver du en mayonaise som bund i dressingen. Pisk æggeblommen sej med lidt salt og en lille tsk dijonsennep. Derefter tilsætter du olien under konstant piskning - først et par dråber til det er opsuget, og derefter bliver du bare ved med at piske olien i indtil du synes det har en passende konsistens. Det er svært at sige helt, hvor meget olie æggeblommen kan tage, men stol på din intuition:-) Når du har en god tyk creme, tilsætter du resten af af ingredienserne. Smag til med karry (husk, den skal endelig ikke smage som karrysalat - det er bare som smagsforstærker), salt og peber og et nip sukker.

Så er det bare at komme det skårne kyllingekød, de små hele champignon fra glas, marksvampe i skiver, og asparges som du lige deler i passende stykker. 

Pynt gerne med sprødstegt bacon, hvis du er til det - det er jeg ikke:-) Men ellers bare godt rugbrød, lidt persille og måske en tomat. Inviter dine svigerforældre, og du får en ekstra stjerne i bogen:-)  


Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Den kyllingesalat lyder vel nok god... jeg sidder nu og savler efter et godt stykke rugbrød og hønsesalat,
    God søndag,
    SS

    SvarSlet
  2. Hej SushiStegen

    Hvor herligt med en kommentar fra en ny læser:-) Det glæder mig...

    Ja, ikk' med den der hønsesalat, den kan godt gøre glad. Den blev fin og god, selv om det jo nok havde været bedre med friske asparges også...
    Også god søndag til dig, selv om den er ved at være gået
    Mange hønsehilsner
    Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...