Sidevisninger i alt

lørdag den 14. januar 2012

Herremad til damer - Bøf Stroganoff a la Brdr Price

Hvem sir' at to pæne piger ikke kan sætte en rigtig herremiddag til livs med vellyst? Det gik fint kan jeg hilse og sige:-) Et lækkert stykke økologisk oxe inderlår lå og kaldte i fryseren og så var en forvandling til Bøf Stroganoff efter brødrene Price's anvisninger, hvad der poppede op i hovedet.... og den blev bare helt perfekt, og lige som jeg havde håbet. En klassisk ret, som det er meget længe siden, jeg har fået, og opskriften kommer her, hvis du også sku få klassiske lyster ....


Afgørende for rettens smag er råvarer af bedste kvalitet - der er ikke mange forskellige ingredienser i denne ret, så dem der er, skal bare smage og fylde ...... her er fuldfed fløde fra Thiese, tørsaltet røget bacon fra Aalbæk Slagteren (kan købes i mange dagligvarebutikker), store gule øko løg og brune svampe ....


Og selvfølgelig kød fra et dyr, der har bevæget sig frit rundt og fået godt med græs i sin drøvtyggermave ...


De herrer Price foreslog fritter som tilbehør - jeg var lydhør i dagens anledning ....


Sådan her gør du for at få en grydefuld til 4 personer:

800-900 gram øko oxefilet/inderlår
5-6 pænt tykke skiver røget bacon
3-4 hakkede løg
400 gram champignon/brune svampe
3-4 spsk sød papirka (ikke den stærke lige til denne ret)
1 lille ds koncentreret tomatpure
½ liter øko fløde
Rigeligt SMØR, salt, peber

Skær kødet ud i lange strimler og gnid paprikaen godt ind i kødet. Svist løgene til de er klare i smør og olie, og fisk dem op af gryden. Herefter steger du bacon til det begynder at smide fedtet, men ikke helt sprødt. Op med et også og sæt til side. Så gir' du svampene, som du har skåret i kvarte, en god tur i gryden, og hiver osse dem op igen. Så er det kødets tur - svits det godt, tilsæt evt mere smør/olie, hvis det er nødvendigt. Steg for god varme, men hold øje, da paprika nemt brænder på.

Og som opskriften siger "så åbner man ½ liter økologisk fløde, og mens man distræt kigger den anden vej, og så opdager man til sin forbavselse at al fløden er væk, og så er alt i den skønneste orden". Og nu tilbage med løg, bacon og svampe. Da du har brugt rigtig godt kød, skal retten ikke stå og koge længe, men blot koges godt op og serveres rygende varm med hjemmelavede pomfritter, som du laver i sidste øjeblik.

Pomfritter:
Skræl et passende antal bagekartofler, ca 1-1½ pr. person og skær dem i stave. Læg dem i koldt vand mindst 1 time, så stivelsen vander ud. Tør dem grundigt, og kom dem så i varm olie og kog dem møre. Tag op og læg på fedtsugende papir. Når du skal servere så varmer du olien helt op, og steger i denne omgang kartoflerne sprøde og brune - en hurtig tur på nyt fedtsugende papir og så er det bare at anrette, og glæde sig.

Så er der herremiddag! Sprøde og rygende varme bjælker til den kraftige, møre oksegryde ..... en helt uoriginal tot persille bare for synets skyld (jeg satte ekstra hakket på bordet til fri afbenyttelse), og valgte bevidst at i dag skulle der ikke mere grønt til .... det var jo en herremiddag! Min gæst gav flere gange udtryk for stor nydelse, så det var jo dejligt at hun ikke gik af vejen for et solidt måltid. Print denne artikel

6 kommentarer:

  1. Årrrh mand, jeg e.l.s.k.e.r dine kommentarer:-) Og de der entre-billeder, du har lagt ud .... suk, suk, suk hvor gad jeg godt mange af dem. Jeg vil ha' en slagbænk i min nye entre! Tak for inspiration

    SvarSlet
  2. Sikke et måltid! Godt der lige er en kvist grønt ovenpå, så der også er lidt salat, hehehe :-D

    Hvor købte du kødet?

    SvarSlet
  3. Årh, hvor ser det lækkert ud! Her sidder jeg og har intet spist, og får den vildeste lyst til stroganof! Hvor lækkert altså.

    SvarSlet
  4. Årh, min kæreste har lavet det der et par gange. Såååååååååå lækkert *savle*

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...