Sidevisninger i alt

mandag den 16. januar 2012

Valnøddekagekonfekt:-)

Weekendens gæster skulle naturligvis ha' en lille sød bid til kaffen, og som oftest ville jeg gerne afprøve en ny opskrift - atter en gang en af dem fra Lone Landmand, som bare disker op med det ene lækkeri efter det andet.


Jeg er ked af billedet er så overbelyst - men denne kage med en slags mørdejsbund og top af valnødder, kokos og hvid chokolade er næsten mere konfekt end det er kage, og kan således gøre det ud for begge dele. Kagen er meget sød, selv for en Tante Sød, der ellers sjældent rammer kulhudratmuren på den måde. Smagen er skøn og både nødder og hvid chokolade træder frem - næste gang vil jeg dog skære mængden af chokolade ned og øge valnødderne tilsvarende, så deres bitterhed kan give en lidt bedre balance i forhold til sukkerchokket. Men ellers en supernem og dejlig konfektkage. 


Til bunden finder du:
150 gram ret blødt øko smør
250 gram øko hvedemel
75 gram flormelis
1 tsk vanillesukker
evt. 2 spsk koldt vand eller appelsinsaft

Saml dejen hurtigt - evt. med 2 spsk vand, som ikke står i opskriften, men som jeg fandt nødvendigt, da jeg ikke kunne samle dejen ellers. Tror jeg kan finde på at bruge friskpresset appelsin næste gang ... og så bruge fintrevet appelsinskal i toppingen - kagen tåler sagtens lidt syre. Pres dejen ud i en form med bagepapir på ca 20x20 cm


Til toppingen skal du sørge for:
2 dl valnødder hakkede ret groft
150 gram hvid chokolade med knas eller nødder - finthakket synes jeg
85 gram kokosmel
1 dåse kondenseret mælk

Alle ingredienser røres sammen og hældes ovenpå den ubagte bund. Næste gang vil jeg som sagt forsøge med flere nødder og mindre chokolade .- og så tror jeg revet appelsinskal vil være rigtig godt deri.


Kagen bages efter opskriften 25 min ved 200 grader, men min måtte ha' hele 40 min, hvis den ikke skulle være flydende. Men hold øje og læg evt. staniol over, så den ikke blir for mørk. Lad kagen afkøle helt inden den skæres i små stykker. Print denne artikel

3 kommentarer:

  1. Lyder som en lille lækker ting der skal afprøves. Måske det vil passe med en god kop kaffe til !

    SvarSlet
  2. Hej FletogSjov - håber du vil få lyst til at bage en lille kage til dig og din mand.Ja, kaffe er helt sikkert godt til den søde sag eller i hvert fald stærk te!

    SvarSlet
  3. Uhada - den er da heller ikke til at stå for! Hvor mange stykker/til hvor mange personer vil du gætte på, der er i den portion?

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...