Sidevisninger i alt

torsdag den 26. januar 2012

Pulled pork med coleslaw i hjemmelavede burgerboller

Tre af de skønne livsveninder kom til hjemlig hygge i går, og da jeg længe har villet prøve at lave pulled pork, blev det så dem, det "gik ud over". Og heldigvis lød det ikke til, at de havde spor i mod det. Det var bare afslappet lækkerhed i en bolle! Bestemt ikke sidste gang det kommer på menuen, og jeg vil tro at det er et hit hos store børn også ....


Hmm billedet gør slet ikke retten retfærdighed! Det smagte bedre end det ser ud her ... men det er hjemmebagt burgerbolle, chilimayo i bunden, en stor skefuld coleslaw og så godt med det krydrede møre møre kød toppet med frisk agurk, rødløg i tynde skiver og cornichoner. Haps, haps siger jeg bare ... det mættede så meget at vi alle 4 kun kunne spise en bolle .... i hvert fald når man også får forret,  og godt kan regne ud, der nok ville være en fyldig Tante Sød dessert ....


Pulled pork er jo dette langtidsstegte svinekød (nakkefilet), der enten har en tør "rub" af krydderier eller som her en marinade. Her ser du de fleste af de ting, der kom i min marinade. Opskriften fandt jeg hos den skønne Linebinevaskemaskine (kig endelig på hendes smukke blog) og kommer her:

1½ dl ketchup
3 spsk cane syrup
3 fed knust hvidløg
2 spsk soya
1 spsk sesamolie (jeg brugte trøffel)
3 tsk grov sennep ell dijon
4 tsk røget paprika
1 tsk knust tørret chili
3 tsk peanutbutter
1 dl HP sauce eller tilsvarende
friskkværnet peber

Bland alt sammen og hæld det over kødet i en pose, luk til og lad marinere i køleskab i 1 døgn. Herefter kom jeg en smule vand i min rømertopf og lod det stege i ovnen ved 100 gr i 8 timer! De første 4 med låg på og herefter uden låg for at danne "bark". Træk det lune kød fra hinanden med 2 gafler og server med det samme.

Kødet blir mørt som smør og har en skøn og overraskende mild smag. Næste gang tror jeg, at der kommer lidt ekstra chili og paprika i, og i øvrigt synes jeg også portionen var stor, så man kan godt lave lidt mindre marinade synes jeg.


Jeg købte en økologisk nakkefilet på ca 1,1 kg, og gav den nogle snit halvt ned i kødet, så det kunne trække marinade så meget som muligt. Det er nødvendigt med et kødstykke med en god fedtmarmorering for at du kan trække kødet fra hinanden på denne måde. Kødet svandt en del under stegning, og jeg var bange for der ikke var nok - men der var rigeligt! Også hvis alle 4 personer havde spist 2 burgere ...


Jeg besluttede at servere kødet i rømertopfen - ikke særlig smuk servering måske, men autentisk og hyggelig synes jeg faktisk - jeg hældte en smule af marinaden hen over uden at det på nogen måde var vådt, men bare saftigt og mørt ....


Tilbehøret var enkelt - en chilimayo (Hellmanns mayo rørt op med sød chilisauce + tørret knuste chiliflager), friske agurkeskiver og sur/salte cornichons og rødløg i tynde skiver ....


Min coleslaw var skøn og fuldfed, og rigtig god, hvis jeg selv skal sige det. Jeg laver den ikke på mål, men nogenlunde sådan her:

4-5 groftrevne gulerødder
½ stort spidskål tyndt skåret
det meste af et stor bæger øko creme fraiche 18%
et par skefulde Hellmanns mayo
fintrevet skal fra en øko citron + det meste af saften
2-3 tsk spidskommen (gør hele forskellen, hvis du spør mig)
salt, friskkværnet peber 
1 tsk sukker

Bland dressingen sammen og smag til - måske skal der mere spidskommen i. Kan laves i god tid, evt aftenen før og skal i hvert fald trække et par timer. Kan selvfølgelig laves mere fedtfattig!! På en hverdag. Måske!


Og selvfølgelig skal god mad, der er kælet for ikke serveres i en pap-købebolle! En hjemmebagt blev til sådan her:

1½ dl sødmælk
1½ dl vand
50 gram gær
1 tsk salt
2 spsk rørsukker
1 æg + 1 æg til pensling
ca. 600 gram hvedemel

Rør gæren ud i den håndlune mælk+ vand, tilsæt ægget og rør noget af melet i. Tilsæt nu salt og sukker og rør resten af melet i. Ælt dejen virkelig grundigt, ca. 12-15 minutter i hånden. Det er vigtigt for et godt hæve-resultat. Lad hæve i skålen 30 min tildækket. Slå dejen ned og form ca 10 burgerboller. For at få bollerne lige store, vejer jeg hele dejen, og min vejede 1050 gram. Så hver af mine 10 boller vejede ca. 105 gram - jeg vejer hver enkelt dejklump. Så former jeg runde boller og ruller dem ud med en kagerulle til de er ret flade. Hæver nu igen til dobbelt størrelse, ca. 45 min. Pensles nu helst med et sammenpisket æg og drysses med uskallede sesamfrø og nigellafrø (de sorte, som også kaldes løgfrø eller jomfru i det grønne). Bages ved 200 grader i ca. 15 minutter eller til de er fint lysebrune. Smager bedst nybagte, men kan også lunes kort før de serveres.


Bollerne friske fra ovn - uhh, de ser gode ud...


Halvdelen med sesam og halvdelen med nigellafrø - men gør som du syns:-)


Nå, ja - her er vores tallerken med forret. Crostini med fyld - hjemmebagt ristet toastbrød med ristede svampe, løg, hvidløg og rosmarin. En med rejer, mayo, dild og citron og den sidste med artiskokcreme med hvidløg pyntet med granatæblekerner og purløg. En delikat måde at få lidt forskellige smagsoplevelser, og kun fantasien sætter grænser for fyldet. Kan gøres klar i god tid, men dog først fyldes i sidste øjeblik, da brødet ellers bliver blødt.


Og igen - man kan jo ikke besøge Tante Sød uden at få en stor dessert! Så her er den hvide mazarinkage denne gang pimpet med jordbærmousse og friske bær. Den får du lige anvisning på en af de næste dage.... den fortjener en side for sig selv, da den var meget populær:-) 
Print denne artikel

25 kommentarer:

  1. Jamen kæreste Tante Sød altså!! Jeg er og bliver HAVEBLOGGER, hvorfor pokker ender jeg så altid med at sidde og savle inde på din blog...!!! ;o)
    Igår spiste vi "din" svampe_nøddepostej med rødbedesalat, og jeg tror godt jeg tør snige den ind på middagsbordet igen uden familien af den grund forlader matriklen...!
    Idag er der så en ordentlig omgang kødorgie som jeg også bare må prøve, faktisk venter jeg snart en tøseklub på besøg, gad vide om de ikke skal stå model til sådan en byg-selv-gris-i-strimler-burger, - jeg tror det!!
    Tak for inspiration, efterhånden kan jeg jo lade blikket blive i havebogen mens du kreerer menuen... :o)
    Stor hilsen fra fru friis

    SvarSlet
    Svar
    1. jamen grøntsager og mel og den slags kommer jo fra en HAVE. Det er da derfor, du kommer til at savle:-) Glæder mig du overlevede familiens kommentarer til vegetarmenu ha ha. Jaa, du skal da servere pullede pork for dine veninder. Og selv om det ligner kødorgie, så er det faktisk slet ikke. Skønt at høre du får lyst til at lave mad fra min blog

      Slet
  2. Uhmm, vi fik også pulled pork med coleslaw hos nogle venner i sommers. Også serveret i hjemmelavede burgerbolle. Opskrifterne var vist Brd. Price´s.
    Det er bare Konge-spise..
    Smager super fantastisk godt og ja, én bolle er mere end rigeligt.. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. jep, lækkert ikk'.... jeg vil da se om jeg kan finde en opskrift fra de herrer Price... tak for tippet

      Slet
  3. Hej Søde, tak for en dejlig aften. Maden smagte helt fantastisk :) Jeg tror også resten af kagen bringer lykke hos resten af min familie i aften
    knus
    Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej kære Karen - åh, selv tusind tak. Jeg er så glad for vores pigeaftener, virkelig. Skønt at kagen blir spist op, og at jeg er fri for at overveje om jeg selv skulle sætte den anden halvdel til livs ha ha!

      Slet
  4. Jeg har også prøvet at lave pulled pork et par gange, og det er virkelig lækkert.

    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det var ret godt, og kommer helt sikkert på kortet en anden gang igen:-) tak for din hilsen

      Slet
  5. Åhhh hvor ser det bare lækkert ud. Det hele !!. Du ved godt at der ikke er så langt fra Greve og indtil byen ....ikke ?....heheh :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. vi har samme smag på flere måder! Jeg kommer tit til Greve, så det er bare et ord:-)Skal i næste uge til kineseren i Mosede og mødes med min Greve-veninde:-)

      Slet
    2. Aii hvor pudsigt. Måske vi skulle gøre alvor af det en dag :-)

      Slet
  6. Hold nu lige op, hvor ser det bare lækkert OG hyggeligt ud. Det er nu dejligt at være i venindeselskab, og så bliver det bestemt ikke ringere af, at der er god og solid mad med i spillet også :)

    Din pulled prok ser virkelig lækker ud. Jeg har endnu ikke smagt det, men satser bestemt på, at den kære Line laver det igen en dag, hvor jeg kan komme med :) haha!

    Ps. den kage ser jo VANVITTIG skøn ud :O og en smule sommerlig - dejligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Smart hvis du kan få Line til at servere sådan en omgang - det er ihvert fald en supergod marinade .... taaak for roserne til kagen... den var meget populær faktisk

      Slet
  7. Hold nu op, hvor ville jeg gerne have været med til den middag. Det ser fantastisk ud. Mad helt efter mig hjerte :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birthe - dejligt at høre. Og rigtig hyggeligt at se dig her

      Slet
  8. Åh ja det får vi altså tit .. af den simplegrund at det er nemt og velsmagende -og så elsker ungerne det også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det er jo faktisk nemt også. Især når man lige har prøvekørt det en gang og kender styrke på marinade, stegetid osv... guf er det i hvert fald!

      Slet
  9. Altså for sørensen da! Pulled pork er jo gudespise! Så må du da ikke blogge om det en dag, hvor jeg kommer sent hjem og nøjes med en klap-sammen-mad :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. ej, synd - jeg har rester. Du sku' bare været kommet forbi.... rugbrød er nu osse ok thi hi

      Slet
  10. Det ser voldsomt godt ud, jeg sidder her og ægrer mig overminovn kun går ned til 100 grader, det skal på menuen så snart jeg får et nyt køkken!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Didde - dejligt du synes det ser lækkert ud. Faktisk tror jeg det vil gå helt fint at bruge 150 grader - en overgang skruede jeg faktisk lidt op, fordi jeg synes det gik for langsomt ... hvis du har lyst til det, så ville jeg gøre det. Og så bare lidt færre timer ...måske bare 4-5 timer......

      Slet
    2. Her vil jeg lige tilføje, at i Brd. Price´s opskrift er der tale om langtidsstegning. Vores venner satte kødet i ovnen kl. 6 om morgenen og kl. 18 var det færdigt. Jeg ved dog ikke lige ved hvilken temperatur.. :-)

      Slet
  11. Nu er nakkefileten lagt i en pose med marinaden - glæder mig som et lille barn til imorgen aften. Jeg har aldrig smagt det, men kun hørt om det - så tak fordi du inspirerede mig til, at få det afprøvet. Den mazarin kage må jeg da vist også hellere få prøvet en dag :-) Hilsen Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Bente - ih, det gør mig glad at høre, du har fået lyst til at kaste dig ud i det. Ønsker dig god appetit, og vil da gerne høre hvad du synes om det. Rigtig god weekend til dig og din familie

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...