Sidevisninger i alt

torsdag den 19. januar 2012

Hjemmebagt toastbrød med rugkerner - med varme anbefalinger

Jeg køber stort set aldrig toastbrød, fordi det bare er verdens kedeligste brød, der ikke gør noget godt for hverden smagsoplevelse eller sundhed - kun fyldt med tomme kalorier fra stivelse, ingen kostfibre og fyldt med E-numre som regel! Nu hvor jeg er udstyret med en rigtig rugbrødsform, ville jeg forsøge at bage mit eget toastbrød - og hvor er det bare blevet lækkert, og slår købetoast med mange længder. Det kommer jeg til at bage mange gange fremover. Jeg vil ikke engang eksperimentere med andre opskrifter, fordi jeg bare synes at denne her sidder lige i skabet. Opskriften er fra Claus Meyers bagebog - en sikker vinder


En tæt og alligevel luftig krumme og med bløde rugkerner - lige til at riste, hvis man bedst kan li' det. Her er meget mere mæthed end i købetoast, og dejligt fri for alverdens tilsætningsstoffer. Til 1 brød skal du bruge:

3 dl lunken øko mælk
15 gram gær
500 gram øko hvedemel
10 gram havsalt
20 gram sukker (jeg bruger rørsukker)
50 gram blødt øko smør
Evt. 80-100 gram udblødte kerner, fx rugkerner, solsikke, hørfrø osv.

Hvis du vil ha' kerner i dit toastbrød, så start med at sætte dem i blød natten over. Hvis du har glemt det kan du give knækkede rugkerner et kort opkog og lade dem afkøle helt. Jeg vil klart anbefale at du kommer kerner i brødet.

Rør gæren ud i den lunkne mælk, tilsæt kerner og hvedemel, salt og sukker og ælt lidt, og tilsæt så det bløde smør. Ælt dejen godt sammen,ca 5-6 minutter i hånden eller på røremaskine først 2 min ved lav hastighed og derefter 3 min på fuld tid. Dejen skal ikke tæskes så meget som andre brøddeje, da den skal have en tæt krumme. Lad dejen hvile 1 time på køkkenbordet tildækket.

Vend dejen ud på et melet bord, og slå den stramt op som et brød. Kom den i en form (penslet med smeltet smør, hvis du ikke har en form som min) og lad den hæve næsten op til kanten. Det tager ca 3 timer. Læg så bagepapir over og et tungt fad ovenpå, så brødet ikke hæver mere op, når det bager. Bages 50 min ved 180 grader. Tages straks ud af formen, og afkøles på rist.


Her er det nybagte brød lige hældt ud af formen - helt fint og firkantet, som man gerne vil have sine toast


Jeg er virkelig tilfreds med min nye rugbrødsform fra Eva Trio, som jeg fik i julegave, og har skrevet en mere på ønskelisten, da mange opskrifter lyder på 2 brød, og det osse er praktisk, når man har varmet ovnen op. Her er brødet lige hældt ud af formen, og den behøver nærmest ikke at blive gjort rent, så fint kommer det ud. Indersiden består af en blød gummi-agtig belægning, og skal ikke smøres. Når den bliver varm bliver gummiet så blødt at man kan hælde brødet direkte ud bagefter. Skal allerhøjest skylles i varmt vand bagefter. Sådan en form koster 280 kr, og er virkelig et stykke praktisk udstyr, som jeg varmt vil anbefale til alle, der elsker at bage deres eget brød. Jeg har også bagt rugrbrød i den, og det gik lige så fint.


Jeg skiver hele brødet op og klipper madpapir ud i passende firkanter, og lægger dette mellem hver skive inden det kommer i frysepose. På den måde kan jeg altid nemt tage en enkelt skive op, der tør lynhurtigt og som er lige klar til at riste. En god måde at undgå madspild, da jeg altid får brugt hele mit brød istedet for at ende med at smide de sidste tørre rester væk. Print denne artikel

17 kommentarer:

  1. Ja toast er SÅ kedeligt. Sjovt har aldrig tænkt på, at man selv kan bage det. Tak for opskriften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du sku næsten prøve det, selv om køkkenet måske ikke er din yndligsarbejdsplads:-) God weekend

      Slet
  2. Det ser godt ud, jeg har også sådan en form og er meget glad for den. Det er en fantastisk lyd, når rugbrødet bare glider ud, SVUP!

    Didde

    SvarSlet
    Svar
    1. ej ja, det kan jeg godt genkende, nu du sir' det:-) Den er bare go' den form... tak for hilsen

      Slet
  3. Du har ret; færdigkøbt toastbrød er så kedeligt at det bør få en trøstepræmie.
    Tak for opskriften, den vil jeg afprøve!

    SvarSlet
    Svar
    1. hi hi med trøstepræmien, det vil være helt på sin plads! Dejligt hvis du fik lyst til at bage..

      Slet
  4. Jeg pakker ikke skiverne enkeltvis. Går en skive ikke nemt løs, så stikker jeg en tynd kniv f.eks. en skrællekniv, ned øverst i skorpen - vups er skiven løs. Det gør det væsentligt nemmere og hurtige at pakke det i frysepose.

    SvarSlet
    Svar
    1. jaaa, det ku' godt være jeg sku overveje den metode... dog står min fryser i et rum længst væk fra køkkenet, og så skal jeg rende rundt med knive:-) men tak for tippet

      Slet
  5. Spændende! Det har jeg aldrig prøvet at bage selv, men jeg burde jo gøre det på et tidspunkt - lyder som en god variant, du har lavet. Er også enig mht. Eva Trio-formen - den er supergod!

    SvarSlet
    Svar
    1. kast dig endelig ud i det, når du oven i købet har den gode form:-)

      Slet
  6. Åh, mere til ønskelisten. Pis oss'... ;-)
    Men spændende er det!

    Dog vil jeg altså slå et slag for Kohbergs rugtoastbrød, der er nu 7g kostfibre pr. 100 gram, så det er da LIDT sundere. Men det er da selvfølgelig mest blæret at lave det selv, og det smager helt sikkert også bedre :P

    SvarSlet
    Svar
    1. smiler og griner af dit "pis oss''" Ha ha... kender det alt for godt. Der står altid køkkenting på min ønskeliste! Jepp klart godt at gå efter sådan en rug-variant du nævner. Mit "problem" er at jeg helst ikke køber dagligvarer der ikke er øko ... det begrænser desværre meget mine indkøbsmuligheder, da der ellers er kommet mange brødtyper på markedet, der er væsentlig sundere ....men som sagt meget meget lille udvalg af øko desværre

      Slet
  7. Jeg bruger også mine skiver til at lave croutoner af, med skorpen på selvfølgelig!

    SvarSlet
  8. Hejsa

    Følger med på din skønne blog og bruger den som inspiration og hyggelæsning :-)

    Vil prøve din opskrift på toastbrød, men gad godt lige vide, hvor meget der kan være i din form, så jeg ikke får alt for meget/lidt i forhold til størrelsen på min egen form?

    Tak for en skøn blog!

    Kh Tine

    SvarSlet
  9. Tak fordi du lige fik prikket til min dårlige samvittighed over at jeg har haft Meyers bagebog stående i ca. et halvt år, uden at have prøvet en eneste opskrift.
    Det skal der laves om på i dag, så nu er der sat kerner til udblødning :-)

    SvarSlet
  10. Hej hvis man bruger rapsolie i sted for smør/ margarine hvor meget olie skal man så brug er der nogen der ved det

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mener jeg har brugt samme mængde, dvs. 50 g rapsolie

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...