Sidevisninger i alt

torsdag den 17. maj 2012

Boller med citron og blå birkes

I går var vi 8 kvinder samlet her hos mig til en dag med den islandske håndlæser Sigridur, som jeg opsøger ca. hvert 3-4 år. Det er herligt at være sammen om det, og så er vi hver en time alene til håndlæsningen, mens resten af flokken snakker, deler, hygger og spiser boller og kage! Så jeg havde bagt igennem - bl.a disse smukke citronboller, som jeg faldt for på den dejlige norske blog Wilhemines, hvor jeg troligt følger med. Bollerne signalerer forår, feminin og forførende, og det passede perfekt til i går:-)


Opskrift:
25 gram gær
50 gram smør
3 dl mælk
1 tsk salt
1 ss sukker
1/4 tsk gurkemeje
1 æg
25 gram birkes
skal fra 1 øko citron
ca 450 gram hvedemel

1 æg til at pensle med

Smelt smørret og lad afkøle lidt. Lun mælken og opløs gæren helt heri. Tilsæt ægget, og herefter mel lidt ad gangen og også salt, sukker, citronskal og birkes. Ælt dejen godt, og tilsæt kun mel indtil den lige netop slipper fingrene. Lad hæve i skålen 1 time. Slå dejen ned, og form boller af den. Efterhæves på bagepapir tildækket i ca. 30-40 minutter. Bages ved 210 grader i ca. 12 minutter. Afkøles på en bagerist.


Er de ikke fine med deres lyse gule farver og de små prikker? Jeg synes de bare skal serveres nybagte med koldt øko smør.


Her var nøddekage, citronkage (igen) og cupcakes med rabarber og frisk mynte. Dem får I opskrifter på meget snart:-)
Ønsker alle nogle gode dage i forb med Kristi Himmelfart Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. De lyder sørme lækre, de boller:) Ligesom muffins med citron og birkes må de her smage rigtig lækre!

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det viste sig at være en virkelig dejlig kombi ..

      Slet
  2. Spændende...
    Dem skal jeg prøve...Er bidt af en gal citron....

    SvarSlet
    Svar
    1. så må du bestemt prøve de her en dag, du alligevel ville bage lyse boller .... birkes synes jeg ikke rigtigt man smager, men de ser smukke ud:-)

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...