Sidevisninger i alt

lørdag den 12. maj 2012

Prinsessen på tærten .. nu med krabbe og asparges

Tærten med artiskokker stak fætter jo af med - uden at jeg kunne "pille" lidt i den! Det havde så vækket min egen tærte-appetit så meget, at jeg måtte fabrikere en mere, som han og jeg kunne sætte tænderne i sammen i aftes. Og jeg har længe haft lyst til tærte med krabbe .... ahh, yummi. Så det blev en fri-fantasi-krabbetærte, som smagte virkelig dejligt med en frisk salat. Du kan da nemt lige få opskriften....


Den damper endnu ..... ahh gylden, varm og proppet med lækre sager i dens midte...


Ved en fejl havde jeg for nylig taget færdig tærtedej i den tro, det var butterdej. Så nu måtte jeg så også se at få den brugt. Men ellers ville jeg aldrig købe en færdig tærtedej - heller ikke de der blandinger! Niksen biksen - det er så ringe. Så bunden var altså virkelig skidt ærligt talt ... jeg vil til enhver tid foretrække en hjemmelavet bund med groft mel og smør. Men i bedste Stop Spild af Mad-stil skulle fejlkøbet alligevel anvendes....


I bunden kom rå grønne asparges i stykker, et bundt forårsløg i tynde ringe og herpå 2 dåser krabbekød. En anden gang vil jeg ikke bruge forårsløg - det var lidt for skarpt til de andre fine og milde smage.


Så 5 øko æg, 2 dl creme fraiche/hytteost/fløde, revet emmenthaler nok ca 150 gram, en potte hakket dild, salt og peber ... piskes sammen og hældes over tærten. Som nu bages ved 200 grader i 35-40 minutter eller til den er smukt gylden og hæver lidt op.


Salaten blev en bakke blandede blade, duftende dadeltomater i kvarte, agurk julienne radiser med lidt top i tynde skiver, gul melon og ristede pinjekerner. Og så en vinaigrette af avocadoolie, Meyers æblegastrik, lidt flydende akaciehonning, 2 tsk dijonsennep, salt og peber - piskes godt sammen og hældes over i sidste øjeblik.


Ahh, fredag aften .. nem mad, god italiensk rødvin, iskoldt vand i en smuk karaffel - så er der dømt weekend. 

 Skøn fyldig krabbetærte (bortset fra den kedelige købedej) med cremet midte....


Emil insisterede tydeligt på at få sin andel af krabbekødet! Gå væk mis, der må ikke være levende dyr på bordet! Men har vi set det før? Ja, ja, ja... det har vi!
Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Åååh en herlig krabbetærte og en god Stop Spild Af Mad stil!

    He he og missekatten synes godt om :-)


    KH og god weekend,
    Selina

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er SÅ opmærksom og alle vegne kære Selina. Også dejlig weekend til dig
      Knus fra Marianne

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...