Sidevisninger i alt

torsdag den 28. april 2011

Lime-mousse ... forår så det basker!

Det her indlæg skrev jeg midt i påsken, men fik det aldrig smækket på bloggen .... så på en travl hjemmearbejdsdag får du lidt nyt at kigge på, mens jeg arbejder videre og ikke får redigeret teksten, men det gør jo ikke opskriften ringere på nogen måde:-)
......................................................................................................

Åhh, hvilket forår, og ferie oven i købet - hvor er det fedt at så mange har fri i de her dage ... kan du huske påsken i 2008? Der havde vi SNE!!!

I dag har jeg lavet 4 forskellige slags fyld til de lagkager som jeg skal medbringe til det store sammenskudsgilde på søndag. Bl.a. en skøn, skøn lime-mousse, hvor portionen var så stor at jeg også lige kunne fikse disse to labre dessert-glas.

Put moussen i en plastikpose, skær et lille hul i et hjørne og fyld nogle fine glas med der her lyse og luftige sag - jeg synes, der er så meget forår over den, at I skal se den. Top den med revet lime-skal, og så bare ned med skeen! En sprød mandelsmåkage eller noget kunne være ekstra fint, men det må blive en anden god gang.

 Hvis du også bare kan dræbe for lime og citrus, og ikke vil være bekendt at drikke mojitos dagen lang, så er den her lige sagen .... opskriften fandt jeg hos Camilla fra Himmelske Kager, og det er en stor portion, så hvis du laver en halv portion, vil jeg tro at det er nok til 4 pæne glas.

Opskriften får du lige for en god ordens skyld:

4 dl fløde fra en ko på græs
2 dl youghurt naturel 3,5%
2 dl creme fraiche (jeg brugte 18%)
1½ dl rørsukker
1 dl lime-saft
fintrevet skal fra ca. 2 øko lime (og de skal altså være usprøjtede)
6 blade husblas.

Læg husblas i blød i koldt vand i min 5 minutter. Pisk fløden. Pisk youghurt og creme fraiche med rørsukker indtil sukkeret er helt opløst. Lun lime-saften og opløs husblas i den varme saft. Når saften er afkølet piskes den i youghurtblandingen i en tynd stråle, mens du stadig rører. Bland den piskede fløde heri forsigtigt med dybe tag. Fyld i fine glas med det samme, eller i en stor skål som "fromage". Eller brug det som fyld i en frisk kage.
Jeg vil også forsøge at bruge det som topping på cupcakes - nu får vi se, hvordan det går!

Det er da en rigtig Tante Sød - også når øko citronen er sur-opskrift:-) Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Uhm, lyder frisk og lækker :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Ja, den var næsten bedre som den her dessert end som kagefyld, fordi man rigtigt kunne smage lime'en...som jeg ææælllllsssssker ...
    God dag til dig Birthe

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...