Sidevisninger i alt

lørdag den 23. juni 2012

Ib II's brød med græskarkerner og chiafrø

Jeg fortalte om Ib Den Anden forleden, og han er en frisk fætter med masser af saft og kraft viser det sig. Jeg bagte det her virkelig lækre brød med ham - inspireret af en opskrift fra Meyers bagebog med lidt ændringer.

2 store brød eller 1 brød + boller -  bemærk det er over 2 dage!:

5 dl koldt vand
10 gram gær
1 dl af surdejen Ib II - eller hvad du nu kalder din. Den skal nemlig ha' et navn:-)
1 dl chiafrø (dem har jeg skrevet om HER)
75 gram udblødte knækkede rugkerner
90 gram græskarkerner
125 gram øko gramhamsspeltmel
ca. 600 gram øko hvedemel
20 gram havsalt


Opløs gæren i vandet og tilsat surdej. Herefter kerner og frø og rør lidt. Tilsæt nu de to slags mel og salt lidt ad gangen og ÆLT GODT. Det tar ca 10 minutter i hånden eller på maskine. Kom dejen i en skål smurt med olie og dæk med film. Sæt i køleskab i 24 timer.

Dagen efter hældes dejen ud på meldrysset bord og formes forsigtigt til 2 brød. Læg dem i hævekurve eller lad hæve på bageplade, men så risikerer du de bliver ret flade i faconen. Lad hæve et par timer.

Sat helst en bagesten i ovnen og varm op til 220 grader. Smid gerne 1 dl vand ind i bunden af ovnen når du begynder at bage. Bag brødene i ca 30 minutter og afkøl dem på bagerist.

Det skønneste brød, der bare smager helt fantastisk .... perfekt konsistens, og knasende sprøde på overfladerne ...jeg bagte et brød, som var hæve i hævekurv, og en flok små brød, som jeg blot skærer ud i passende tilfældige stykker. Jeg former dem ikke som traditionelle boller, da de nemt kan miste lidt af luften på den måde.


Det var første gang jeg selv bagte med en bagesten i ovnen - og det GØR en forskel. Jeg var heldig at falde over en stor pizzabagesten til bare 49 kr i Netto. Det gir bare sprødere brød helt på højde med det bedste fra de bedste bagere.


Du får et brød, som meget hurtigt blir' afsat og mange roser tillige! Her kan du se krummen fra en bolle ...

Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Det lyder da rigtig lækkert. Så mangler vi bare, at der kommer sådan en sten igen!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Deborah - ja, det er fint hvis man lige kan være heldig at spotte den til en god pris. Den er klart pengene værd. Men du kan nu også sagtens bage uden med godt resultat - evt. sæt to bageplader lige under hinanden som er varmet op og så smid et glas vand ind i bunden af ovnen. Bag ved 250 grader. Blir osse rigtig lækkert ..KH Marianne

      Slet
  2. Spændende - og smukke brød! Nu får jeg lyst til at bage igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. tak - det er dejligt at fornemme man bliver dygtigere til at bage hele tiden:-) Der er bare noget over den proces med at bage brød som jeg elsker ... sådan lidt bondepige thi hi

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...