Sidevisninger i alt

mandag den 4. juli 2011

Hønsebryst m/svampefyld og fyldig salat

Her kommer gårsdagens både sunde og lækre måltid, synes jeg da selv:-) Når jeg skriver hønsebryst og ikke kyllingebryst er det fordi, det er lavet af en pakke af Hanegal's produkt. Da jeg jo ikke ønsker at købe kød fra konventionel landbrug, kan jeg meget sjældent få fat på kyllingebryster uden at de koster et mindre arveforskud eller at jeg altid skal købe en hel kylling. Men Netto har af og til Hanegal's frosne hønsebryst på tilbud til 30 kr, og så køber jeg en stak af dem. Det smager ikke helt som kylling - har lidt kraftigere smag og er ikke helt så mørt, må jeg indrømme - kødet er lidt mere hårdt i strukturen. Jeg kan ærligt talt bedre li' smag og konsistent på alm kyllingebryst, men jeg ønsker altså bare ikke den billige og dyremishandlede vare. Det smager ikke godt i min mund nemlig! Jeg kan virkelig godt lide tanken om at de her høns fra Hanegal først har fået lov at have et godt liv med at lægge øko-æg, og når de så er godt og vel 1 år gamle, bliver de brugt til de her hønsebryster og resten til øko suppe. Det er at udnytte en råvare på en fair måde.

For at give kødet mere saft, valgte jeg at fylde det med en blanding af ristede marksvampe og løg. Og så lagde jeg en pakke parmaskine nederst på mit spækbrædt, bankede hønsebrysterne godt ud, lagde dem ovenpå, og derefter svampefyldet og frisk basilikum. Så pakkede jeg det ind i parmaskinken og lagde rullen i ovnen ved 200 grader i ca. 25 min. Det fik nok lidt rigeligt. Det smagte godt, men kunne godt have været mere saftigt:-)

Dertil fik jeg en salat, der bestod af iceberg i bunden, skiver af nye kartofler, agurk uden kerner, radiser i tynde aflange skiver og frisk basilikum. Og selv om jeg skal tabe mig, vil jeg ikke undvære en god smagfuld dressing på min salat. Den er med til at få måltidet til at hænge sammen og gøre smagsløgene glade! Selv om man skal passe på mængden, da dressinger hurtigt tæller højt i regnskabet!



Her ser du min tallerken .... lækkert mad, som alle kan være med - kur eller ej!


Her er hønsebryset rullet med løg og svampe, basilikum og parmaskinke. Husk at skinken er temmelig salt, så pas på ikke at krydre for meget med det også .... nu skal det i ovnen. Her er mad til 1½-2 personer.


Min dressing laver jeg helt på slump. Jeg hader købedressinger, og kan faktisk bedst lide en enkel og gerne lidt skarp/syrlig olie/eddike. I dag blev den gjort mildere med et par skefulde creme fraiche til sidst .... Hvis jeg skal prøve at give en opskrift må det bedste bud være:

½-1 dl rapsolie
fintrevet skal fra en øko citron
saften fra ½-1 citron
1 spsk akaciehonning
2 tsk dijon sennep - måske lidt mere?
salt, kværnet peber
2 spsk creme fraiche

Pisk dette godt sammen, så det får en tyk og cremet konsistens. Smag til nu - juster med de forskellige ting, så den er kraftig og god. Til sidst pisker du et par skefulde creme fraiche eller skyr i, hvilket gør dressingen fyldig og mildere fx til kartoffelsalat.

Her er salaten på et lille fad - man kan sagtens undlade kartoflerne, hvis man ikke vil have dem. Men lige et par stykker giver en god mæthed og ikke for mange kulhydrater

Det går i øvrigt bedre en frygtet med at tage en kold tyrker med sukkerafvænning. Det er værst om aftenen, men lidt frugt eller få nødder kan godt hjælpe en del. Jeg er generelt den helt helt ustrukturerede type, så det der med at følge en bestemt kostplan, eller veje alt til mindste gram, det er slet ikke mig. Som jeg før har fortalt om, er jeg alt for meget styret af lyst og nu og her-behov. Så jeg bliver nødt til at tabe mig på min egen måde uden at fornægte mig selv en masse. Lige nu tror jeg på, at teorien om at få godt med protein og grønt er vejen frem. Og så væk med sukker og de fleste kulhydrater. I hvert fald langt de fleste dage. Jeg tror ikke på forbud. Så bliver de ting bare endnu mere attraktive. Jeg kan godt spise en kage, hvis jeg VÆLGER det. Bare det at give mig selv lov, hvis jeg vil, gør en forskel mentalt og følelsesmæssigt. 

Men det er jo faktisk utroligt så hurtigt kroppen reagerer på god sund mad. Jeg kan mærke, hvordan systemet smider væske lige nu, og også at blodsukkeret allerede er mere stabilt og har det godt. Det i sig selv, er meget motiverende. Især når mit primære mål er at få mere energi og overskud. I må sige til, hvis I ikke gider læse om de her tanker .... så skal jeg nok prøve at spare på ordstrømmen! God dag til alle

Print denne artikel

5 kommentarer:

  1. Hov, det har jeg ikke set hos Netto. Jeg må holde bedre øje, for det lyder interessant.

    Og dejligt at høre, at det går fremad. Så er økocitronen ikke længere så sur? ;-)

    SvarSlet
  2. Ooh, det ser godt ud, Marianne. Jeg er mest til hjemmedyrkede kyllinger, der har bryster som er store og saftige (okay, det kom til at lyde forkert....). Men desværre har vi ikke kyllinger pt, men når vi får igen, vil jeg se frem til mine egne kyllingebryster og imellemtiden nøjes med dem fra Netto. Jeg er iøvrigt helt på linje med dig ang dressinger. Olie-eddike dressing med dijon sennep er bare bedst.

    SvarSlet
  3. Piskeriset - nu kom jeg i hvert fald til at grine højt af din kommentar - så lige nu er øko citronen helt glad igen:-) Ja, kig efter dem. De får ikke så mange hjem i hver butik. Sidst købte jeg de 8 pakker de havde:-)

    Camilla - uha, det må være skønt med hjemmelavede kyllinger. Jamen jeg køber også glad og gerne hele kyllinger i gårdbutikker, når jeg kan komme til det. Og jo, store saftige bryster ER godt:-) ha ha. Men du ved, nogle gange står man lige der i Netto efter arbejde og har ikke fået taget noget op af fryseren. Der bander jeg nogle gange over at jeg ikke bare kan købe en pakke af de billige kyllinger fordi det er så hurtigt, nemt osv. Men jeg gør det bare ikke! Jeg får squ mareridt om natten hvis jeg har spist sådan et stakkels dyr!!!!

    SvarSlet
  4. Synes det er skønt at læse dine tanker om hvordan du taber dig. Noget af det kan jeg nikke genkendende til, andet er nyt. Og det kan jeg altså meget godt lide.

    SvarSlet
  5. Tak,Lea - rart at vide at det er genkendeligt og også lidt til ny tanke.

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...