Sidevisninger i alt

lørdag den 26. november 2011

Æbletærte med honningmarcipan

Jeg har da ikke fået vist dig den saftige æbletærte fra i søndags - det er da på høje tid nu hvor det snart er søndag igen. Måske du lige ku' ha' lyst til æbletærte her i weekenden .....jeg fandt den ovre hos Anarkistens (ægte) Kogebog, som jo altid frister med gode sager. Den kom ikke helt til at ligne hendes, men det behøver jo ikke kun at være skidt - den er præcis, hvad den gir sig ud for med smag af smør, æble og marcipan, og en god kombination af den sprøde bund og det bløde fyld og syrlighed fra de Ingrid Marie æbler jeg brugte.


Her er den lige kommet ud af ovnen - jeg valgte at beholde den fine røde skæl på æblerne, som jo bare gør den endnu mere julet faktisk, nu hvor det er første søndag i advent imorgen.


Jeg brugte bare en lille form på 20 cm, og dermed kun 2/3 af mørdejen, og frøs resten ned. Og så lavede jeg kun ½ portion af fyldet. Du får min udgave her:

Mørdej:
250 gram mel
50 gram sukker
150 gram smør
1 æg
1-2 spsk isvand

Jeg kan anbefale dig at starte med at læse Sif's fremragende tips til fremstillingen af mørdej. Hun er bare en haj til gode forklaringer! Men ellers skær smørret i små tern, og smuldr det ned i mel og sukker indtil det er grynet. Tilsæt så æg og vand og saml dejen så hurtigt som muligt. Hviler i køleskab mindst 1 time, og rulles herefter ud i din smurte form mellem to stykker bagepapir. Bunden skal ikke forbages.


Fyldet:
75 gram revet marcipan
50 gram smør
25 gram honning
25 gram sukker
1 æg
2 røde mad-æbler

Igen smør i små tern - og så ellers bare piske det hele sammen til en jævn masse, som fyldes i den ubagte tærtebund. Toppes nu med æbler i tynde skiver og evt. 1 spsk sukker drysses over til at karamellisere. Bages ved 175 grader i ca 50 minutter - hold øje.



Klar til at komme i ovnen ....


Vi fik creme fraiche til og en god Kusmi-te med rosenblade ....


En skøn og ret "julet" tærte, som nemt kunne komme på menuen igen .....
Print denne artikel

5 kommentarer:

  1. Hej.
    skal der også æbler i fyldet? eller kun som tynde skiver?
    Det ser mega lækkert ud! Glædeer mig til at lave den!
    Michelle

    SvarSlet
  2. Mmmm - sådan en æbletærte går man ikke fejl af - den ser dejlig ud.

    SvarSlet
  3. Hey Michelle - nope, ingen æbler i fyldet, blot de tynde skiver:-) dejligt hvis du får lyst til at lave den....

    Hej søde Piskeriset - neeemmlig en god klassiker:-)

    SvarSlet
  4. Uhmm.... den ser lækker ud! Æbletærter er bare altid et hit!

    SvarSlet
  5. Præcis, Gitte, dem blir man bare ikke træt af, og når nu vi i det her land flyder i lækre æbler, så er det bare med at bruge dem ....

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...