Sidevisninger i alt

lørdag den 23. november 2013

Kvædesmør:-)

TAK for alle forslag til at anvende de smukke kvæder, jeg har fået foræret. Nu er ca halvdelen, omkring 3 kg, tryllet om til det mest vidunderlige kvædesmør - kalder jeg det i hvert fald.

Jeg har længe haft fremstilling af æblesmør på min "det-må-jeg-prøve-liste" uden at det er blevet til noget. Og tænkte, at det kunne vel kun blive endnu bedre lavet på kvæder. Så jeg kiggede over til legendariske Klidmoster, fordi jeg huskede et indlæg om dette æblesmør.


Jeg fulgte opskriften fra Klidmoster + tilføjede en stor sjat mørk Havana rom i sidste indkogning. Og jeg sir' jer det er lækkert - skønt på nybagt eller ristet brød eller som tilbehør til varme retter. Der blev de her glas plus et par ekstra, som allerede var foræret væk, da jeg fotograferede:-) Selvfølgelig skal der også et par glas tilbage til den generøse kvæde-giver.

Det er et ret stort arbejde, synes jeg, men det hele værd. Og snart skal der forsøges med kvædegelé af resten.


De er temmelig hårde, så det tog ret lang tid at udkerne og skære i bidder ....  men her ligger de så og bader sig i økologisk æblecidereddike og vand og koges helt møre ....


Sådan ser det ud, når det er helt kogt ud og pisket godt i gennem og til sidst en grundig tur med en stavblender...og så venter endnu en lang kogning med krydderier, muscovadosukker og rom!


Her så du kan fornemme konsistensen .... hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at hamstre en kasse kvæder! Rigtig god weekend til alle kære læsere:-)

Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...