Sidevisninger i alt

fredag den 1. november 2013

Nøddemarzarin

Sidste weekend bød på visit af en af bedsteveninder - det var så dejligt! Når venner kommer alene hertil på kort visit, opfordrer jeg til at de lar' bilen stå i Kalundborg, og så henter jeg fredag aften kl 20.30 ved færgen. Så lander vi i Tante Sød's Chateux omkring kl 21 - lidt sent for rigtig middag.

Så den stod på lidt hjemmebagt sandwich med to salater, ostebord og rødvin. Og så lige den her frække nøddemazarin til varm te. En superskøn kage, der bedst laves dagen før og opbevares i køleskab. Tynd mørdej på smør, marcipan i fyldet og toppet med sprød nøddekaramel. Den er tung og god, så server den i tynde skiver.


Jeg brugte økologiske hasselnødder og store fede økologiske macademianødder til toppingen ... det viste sig at være et sandt hit!


Mørdej:
100 gram koldt øko smør i små tern
50 g flormelis
150 gram øko hvedemel
1 øko æg (lille)

Smuldr smørret sammen med flormelis og mel. Saml dejen hurtigt med sammenpisket æg. Lad hvile mindst ½ time.

Mazarin:
150 gram revet marcipan
150 gram sukker
100 gram blødt øko smør
2 øko æg
80 gram hvedemel øko

Rør marcipan og sukker godt, tilsæt blødt smør lidt af gangen, pisk til en ensartet masse, sigt melet i og vend rundt til en glat dej.

Rul mørdejen ud på et meldrysset bord og fyld den i en godt smurt form. Jeg har lige investeret i min aflange form med løs bund, fordi jeg synes det er sådan en fin facon, men du kan selvfølgelig bruge en alm tærteform eller evt små portionsforme. Fordel nu mazarinmassen i formen (skal ikke fyldes helt op - portionen er lidt stor synes jeg). Bages i en 185 gr forvarmet ovn i ca 30 min eller til den er lys gylden. Afkøles helt.

Topping:
100 gram hasselnødder
75 gram macadamia nødder
80 gram sukker
50 gram øko smør
½ dl øko fløde
1 spsk honning

Rist hasselnødderne i ovnen på 185 gr i 10 min - gnid herefter skallerne af. Hak begge slags nødder groft. Kog resten af ingredienser i en tykbundet gryde til det tykner og bliver gyldent. Tag det af varmen og hæld nødderne i. Fordel den varme nøddekaramel over kagen og bag den igen i 5-10 min ved 185 gr. Opbevar kagen i køleskabet. Den holder sig fint flere dage.



Knas, sødt og tungt ....


Velbekomme - husk at skære i tynde skiver! Print denne artikel

16 kommentarer:

  1. Årh den ser god ud! Det skal helt sikkert prøves, har ledt efter sådan en opskrift i et stykke tid. Tak for opskriften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da dejligt at høre, den lige kunne ramme plet:-) Rigtig god bagelyst og weekend

      Slet
  2. Åh, hvor lækkert - jeg elsker bare nøddemazarin, serverede (bland andet) sådan et til mit fødselsdagskagebord - den er bare perfekt til en stor kop kaffe :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ret godt og nødder er jo sunde ha ha! Og herligt med noget der er lige så godt selv om det kan bages i god tid, så rigtig egnet når man holder fødselsdag og har travlt ...

      Slet
  3. Hvor ser den bare lækker ud. Har også lavet det nogle gange (som små tærter), det er bare så lækkert :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kunne næsten heller ikke beslutte om den skulle laves i den aflange nye form eller de lige så nye små portionsforme med rillet kant og løs bund:-) De må snart i brug også

      Slet
  4. Nøj hvor ser den lækker ud, tænderne løber jo i vand bare ved synet:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du blir fristet - vi skal sørme huske at nyde livet:-)

      Slet
  5. Yum yum yum! Det er da alt for længe, jeg har lavet sådan en sag. Elsker ellers nødder :-)

    Hav en god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da bare med at komme i gang skønne dig - tak, og dejlig weekend tilbage.

      Slet
  6. Nøddetærter var min favoritbagerkage, da jeg var barn. Tror jeg er nødt til at bage en snart. Tak for inspirationen :).
    /Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, du blir inspireret. Jeg husker også sådan en her fra min barndom:-) Tak for hilsen Lene

      Slet
  7. Okay, der savlede jeg vist en lille smule ned i tastaturet! Mums!

    Desværre er min bedre halvdel ikke vild med nødder, så jeg skal finde en speciel anledning til at lave denne - for laves det skal den en dag :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du inviterer bare nogle søde veninder:-) ihh, tænk sig ikke at kunne li' nødder thi hi

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...