Sidevisninger i alt

fredag den 10. juni 2011

Jomfruer i hobetal og 1 amatør!!!!!

Vi kom væk fra de her jomfruhummere, jeg har snakket om. Og det var da et show uden lige på alle måder!

Jeg har aldrig nogensinde smagt friske jomfruhummere, og blev ringet op af Blogger-Politiet, der sagde at man ikke kan ha' en madblog uden at ha' spist sådan en omgang:) Så jeg var presset ud i situationen.

Da Aarstiderne så sendte et nyhedsbrev søndag eftermiddag, som man skulle bestille ud fra samme dag, fik jeg hurtigt trykket på "bestil en omgang knappen". Jeg glædede mig, og skulle også klare "ring til en ven" og inviter. Desværre var det lige de dage, hvor jeg udover at være presset af Blogger-Politiet også var virkelig presset af min allerede rigeligt omtalte arbejdssituation.......

For at gøre en lang historie meget kort - så endte det allligevel forholdsvis lykkeligt som du kan se herunder

 

Jeg fik aldrig ringet til en ven, fordi jeg var ved at segne af stress, så jeg endte med at indtage dem alene og som hovedret. Jeg var en artig pige og spiste en skål salat ved siden af, men ellers blot som her i en TYK sauce med krydderurter, citron og ristet flutes. Og jo, det var rigtig, rigtig godt - men saucen var for meget, selv om den smagte godt. Men det hele var bare for meget lige der .... så sådan måtte det blive....

De blev leveret i en tæt flamingokasse begravet i masser af is. Den ankom tirsdag morgen inden jeg gik på job, og røg med det samme i køleskabet som den var. Min plan var at bruge dem samme aften, men jeg var træt, træt, træt - det var jeg også onsdag, så der overlevede de også. Men de kunne holde 3 dage, så jeg brugte dem først torsdag aften. Da jeg åbnede kassen var isen stadig helt intakt - ret flot faktisk.

Der var 1 kg - og jeg anede ikke hvor mange stk. 1 kg ville være. Jeg havde nok troet sådan en 10 stk.....


Her ligger de på lit de parade - og der var hele 20 stk. i varierende størrelser. Det var jo mange. Og til 199 kr, det synes jeg faktisk er helt, helt ok. Også selv om selve kødet måske vejer 200-300 gram vil jeg gætte på.

Jeg havde faktisk været på Youtube for at se, hvordan man kunne tilberede sådan nogle sataner. Og alligevel jeg var den mest latterlige amatør til at gøre det. Jeg havde ellers tænkt mig at flække dem i halve og grille dem med arme og ben og det hele. Men jeg kunne slet ikke flække dem ordentligt. Så de 2 første smattede nærmest helt ud, og blev til jomfru-mos! Måske var det min dårlige kniv .... jeg ved det ikke. Jeg kunne heller ikke rigtigt holde ud at se på dem. Var usikker på, om de stadig levede, og synes jeg så én, der slog med halen!!! Der blev jeg squ helt bange og skidt tilpas. Nå, men så begyndte jeg at flå hovederne af dem i stedet!! Det var altså også virkelig klamt - nogle af dem havde sådan en masse grønt i sig, der væltede ud. Jeg ved squ ikke om de havde været ved at æde en tangplante, da de blev indfanget. Jeg var tæt på at kaste det hele i skraldespanden .... men jeg tog mig igen rigtig meget sammen som den pæne pige jeg er, og begyndte ikke engang at græde, selv om det var tæt på !

Jeg fik til sidst ordnet alle kræ - OG skåret dem op i midten og fjernet tarmen!!!! Det havde jeg dog lært på Youtube!!
Fordi jeg skulle ha' dem som hovedret, ville jeg have noget "fyld" til dem ... så jeg lavede en hollandaisesauce som jeg dækkede bunden af brandepanden med, og lagde dem derpå. Og så en kryddersmør med dild, persille og basilikum, ramsløgsalt, peber og lidt bearnaiseessens. Og godt med citron.

Og så bare 250 grader i 10 minutter, og der så det endelig ret godt ud ....
Du får lige billedet igen - jeg vil mene de havde fået perfekt med varme. De var kun lige blevet hvide, de var faste men stadig bløde og helt saftige og med den skønneste smag af let hummer. Og lækkert nok at dyppe det ristede brød i citron-og krydderurtesaucen ...

Jeg vil meget gerne spise jomfruer i hobetal igen ..... men det blir IKKE mig, der gør dem i stand!! Det er helt hundrede. Visse ting kunne man godt bruge en mand i huset til .... også til jomfruhummere:-)

Alle skaller er naturligvis gemt og frossent ned, så inden længe skal der en lækker skaldyrsbisque på bordet .. Print denne artikel

5 kommentarer:

  1. Fnis.... Jeg har "røvvet" mange hummere i min tid(sån hedder det heroppe, når man fjerner tarmen), men jeg har da aldrig hørt så malende en beskrivelse af det før, haha...
    Jeg elsker hummerhaler, helt sikkert en af mine sommer-livretter:)

    SvarSlet
  2. Nu får du også mig til at fnise - jeg kan se godt for en nordjyde hvordan det må lyde! Mine forældre havde sommerhus i Hirtshals, så der har jeg tilbragt alle min barn- og ungdoms somre, og jeg kan gode forestille mig sådan en af de der fiskere nede fra havnen (som forresten talte sort) dø af grin over min hjælpeløshed! Tak for fnis - det trængte jeg til:-)

    SvarSlet
  3. Haha- er det så nu jeg skal fortælle, at min far har været fisker med båd i Hirtshals?
    Det lyder lidt sjovt, men jeg kan afsløre, at de fleste af mine veninder (nordjyder eller ej) heller ikke kan håndtere sån en omgang, så det er altid mig der får tjansen...
    Jeg har også lige bestilt et par kilo igennem en fisker jeg kender. Måske de skal grilles til Skt. Hans?

    SvarSlet
  4. Hvor er det sjovt - altså det med din far! Jeg kender ham måske når det kommer til stykket! Nej, det tror jeg altså ikke:-)
    Åhh et par kilo, som du lige ordner? Jeg tar gerne sådan en ordre igennem. Hmm jeg vil slet ikke vide, hvad du skal gi' for dem!

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...