Sidevisninger i alt

torsdag den 9. juni 2011

Fennikelsuppe med pernod - IGEN! Og dog....

Vil du ha' varm suppe, hva? På sådan nogle lumre dage .... nå, men den her sag er en del dage gammel, men jeg har ikke fået blogget om den, så nu får du den altså - lummervarme eller ej!!! Her er stort set ikke blevet lavet rigtigt mad den sidste uges tid - jeg har et stykke tid lænet mig op af en stress-sygemelding. Men ville gerne undgå det, og har prøvet at holde mig oprejst og klare de 7 uger, der er indtil jeg har sommerferie. For min skyld, for kollegernes skyld, for firmaets skyld. To andre kolleger ud af 7 mennesker har været nede med stress inden for kort tid. Den ene med blackout og indlagt ... det var hårdt at overvære. I går måtte jeg så trække i nødbremsen. Min chef ville hellere ha' jeg blev hjemme fra idag og næste uge med for at håbe, det er luft nok!

Jeg har ellers bare været virkelig glad for mit arbejde, har verdens bedste kolleger. En ny afdelingsleder har   desværre givet piben en anden lyd. Tankevækkende at et fantastisk positivt arbejdsmiljø kan blive ændret på ingen tid. Gudskelov holder vi andre sammen, er søde ved hinanden og prøver at holde humøret oppe. Men mit system reagerede meget kontant - svimmelhed, hukommelsessvigt, daglige hovedpiner, som jeg ellers ikke lider af, og jeg er meget imod at tage piller for at klare alm. arbejdsdage. Slemme ryg- og nakkesmerter, og arme og ben, der er gået helt i slow motion, og næsten ikke vil flytte sig af konstant træthed, og nul kræfter til andet end at kravle på arbejde. Så nu slikker jeg sårene. Samler kræfter, lader op. Og skal være god mod mig selv. Spise sundt, droppe 90% af sukkeret, gå ture, komme ud i solen, få massage, og allervigtigst være sammen med nogle mennesker, der kan få mig til at grine. Grin, glæde og nydelse er mit benzin. Min sjæl bliver syg uden kærlige omgivelser. Så det er min opgave den næste uges tid - at kigge i den retning, hvor der er glæde, sjov og nydelse!!!!!

Det var vist, det man kalder et sidespring! Det måtte åbenbart lige ud .... tilbage til emnet! Suppen altså!

Hvis du har fulgt Tante Sød på farten et stykke tid, kan du måske huske den her suppe? Som jeg også skrev dengang var det Timm Vladimir, der serverede den i programmet "Til Middag Hos", men da jeg afprøvede den sidst, fulgte jeg ikke opskriften helt. I stedet for at si grøntsagerne fra, blendede jeg hele baljen, og fik derfor en mere rustik og fyldig ret ud af det.

Jeg var godt klar over, den ikke var "rigtig", og ærgede mig lidt over at jeg ikke fulgte hans anvisninger helt. Så nu ville jeg gøre det godt igen, og få det resultat, der var meningen med det hele. Så på den igen - forfra - det er en ommer - hvis man ikke vil høre, må man føle!!!



Så afsted efter nye fennikler og løg .....det er trods alt til at overskue ... og de her var store og flotte...

Snitte, snitte, snitte - de ku' sikkert godt ha' været tyndere, men det her var hvad min kniv og jeg i fællesskab kunne formå...

Og se så lige her - efter meget møje og besvær fremkom den fineste tynde, lette suppe (som oven i købet har fået øjne af hallogenpærerne fra mine overskabe!!!!) . Er det det, man kalder en consommé måske? Det er svært at beskrive smagen - måske allermest elegant. Og fin på den, er den også :-) Nej, jeg synes den var rigtig dejlig, og vil udgøre en let og anderledes forret til gæster. Måske også en lidt dyr suppe ... fennikler kostede alene 45 kr., så kommer er der for ca. 30 kr. pernod, og dertil fløde osv. Jeg fik 4 tallerkner som denne, tja så det er vel ikke dyrt, når det kommer til stykket.

Se opskriften på mit forrige indlæg - måske er det ikke suppetid lige nu. Selv om jeg kan spise suppe på alle årstider. Men skal nok prøve at ta' mig sammen, og vise noget mere årstids-relevant føde!!!
Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...