Sidevisninger i alt

tirsdag den 25. august 2015

Død over surkålen!

Måske du husker indlægget om mit første forsøg med fermentering af kål

Meningen var at kålen skulle blive syrlig og sprød - min endte som blød og rådden!!!! Processen forekom ellers så simpel, så man ikke skulle tro, noget kunne gøres forkert - og jeg er heller ikke sikker på, hvad der er gået galt:-)

Billedet taler vist for sig selv! Det dér har ingen lyst til at sætte til livs!

De første dage skulle indholdet begynde at "boble og sprutte" og det gjorde mit bare ikke. Mit bedste bud på at det er gået galt er, at jeg ikke havde nok væske i glasset, altså ikke havde presset nok væde ud af grøntsagene.

Jeg var forberedt på en slem stank, da jeg skulle have det forrådnede indhold ud, men underligt nok duftede det faktisk godt og syrligt. Men spise det overvejede jeg nu ikke:-)

Men jeg gir' ikke op! Har tænkt mig at forsøge indtil det lykkes!


Så i dag er her fremstillet et nyt glas - samme måde, samme indhold (på nær ingefær) og virkelig godt med væske. Så nu må du gerne krydse fingre de næste par dage - om et par dage vil jeg finde ud af, om det begynder at "gære" denne gang, hvilket er altafgørende for det færdige resultat.

Du hører nærmere!

PS: Vi har lavet en lille lokal gruppe på Facebook, der hedder Fermentering på Samsø, hvis du har lyst til at være med - alle er velkomne med spg, ideer, opskrifter osv. Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...