Sidevisninger i alt

lørdag den 28. marts 2015

Ramsløgolie til resten af foråret :-)

Min veninde ved godt at min ryg ikke er glad for at bukke sig for meget ned, så efter en skovtur var hun så sød at komme forbi med en pose friske ramsløg. Sådan en gave blir man glad for:-)

Sidste år lavede jeg ramsløgspesto - jeg er sikker på det er møgsundt. Men jeg må bare indrømme, at jeg ikke fik brugt det hele. Det er altså en stærk omgang med en smag, som jeg desværre ikke bryder mig om sådan helt koncentreret. Tror det ville være dejligt sammen med persille og basilukum, men det er jo for pokker slet ikke kommet op af jorden endnu.


I år er det så blevet til en fantastisk olie i stedet - den har da bare en virkelig skøn farve. OG skøn smag! Den får jeg helt sikkert brugt.

Den skal bruges til forårets salater - enten til at dryppe direkte på grøntsager og salater eller i en god dressing. Eller til at dyppe godt brød i :-)


Det er supernemt - du skyller bladene godt. Sørg for at få de små blade ....


Vælger en god økologisk rapsolie og blender hele molevitten. Lad det stå på køkkenbordet et døgn og trække. Næste dag sier du det gennem et klæde, så du har bladene fra. Justér evt med mere olie, hvis den er for kraftig. Den kan den nu næsten ikke blive.

NB: En læser har spurgt om holdbarheden på olien, og efter jeg skrev indlægget, har jeg undersøgt dette. Selv om man skyller bladene godt, kan man risikere jordbakterier, som kan udvikle sig negativt. Jeg anbefaler derfor, at du dels blancherer bladene og dels opvarmer olien til 80 grader og derefter blender det sammen. Så er der sikkerhed for at jordbakterier ikke kan give maveonde og olien kan holde sig lang tid. Jeg vælger derfor at opbevare denne omgang af min egen dels i køleskab og fryse resten ned i små portioner.


Skold nogle små flasker, skyl dem lige med en sjat billig vodka for helt at sterilisere dem og hæld olien på flasker. Hvis du laver dine egne etiketter vil det se fint ud - det må jeg se at få gjort:-)

Jeg ønsker hele landet en skøn solrig lørdag, hvor mange starter en dejlig påskeferie. Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Jeg lavede også Ramsløgspesto sidste år. Og det er en skarp omgang, så jeg bruger dem i gryderetter. I år vil jeg droppe citron, da det bringer det skarpe frem. Krydderolie er jeg lidt forbeholden overfor. Det er noget med en bakterie der kan formere sig i iltfattige ting, tror nok det botulinumtoksin, som kan give pølseforgiftning. Men risikoen mindskes nok ved hurtig brug eller frysning. Jeg kan ikke lige huske hvilke forhold der fremkaldte den, men prøv evt. at Google det.

    God påske
    Anne-Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Marie - mange tak for dit input. Jeg har netop idag gået og tænkt på det med opbevaring og bakterier i den type madvare. Normalt har jeg mine olier i stuetemperatur, men tænkte om jeg skulle sætte disse i køleskabet. Og måske skal man ligefrem fryse det ned. Det må jeg ha' helt undersøgt. Vi gider jo ikke blive syge! Mange tak - også god påske til dig - vh Marianne

      Slet
  2. Ramsløgen er også begyndt at titte frem i min have, så jeg skal nok også have lavet en olie eller noget i den stil her en af dagene..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dejligt, du har det i din egen have - så ved man i hvert fald at der ikke er forurenet. God fornøjelse

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...