Sidevisninger i alt

tirsdag den 15. februar 2011

Energibarer til voksne eller børnesnack?

I dag er her bare så koldt og blæsende, og jeg krydser fingre for at der ikke kommer den sne, som de har truet med. Jeg synes vi sådan trænger til forår og solens stråler - det er jeg vist ikke ene om at synes:-)

Den opskrift, jeg sir' god for her, er oplagt at putte en tur i ovnen på sådan en råkold dag til at give et ekstra skud energi, når man går sukkerkold kl. 3. Opskriften er fra en kogebog af Nigella Lawson, som jeg købte i Netto i sidste uge. Det er vist en flere år gammel kogebog, som nu kan købes billigt, og det er også flere år siden jeg har bemærket Nigella Lawson andre steder. Men for nogle år siden, da hendes programmer kørte på tv, synes jeg bare der er noget skønt over hende. Hun er gudesmuk og lækker at se på, afslappet, feminin og maskulin på samme tid - handlekraft, selvværd, selvtillid, udstråler at hun hviler i sig selv, og står ved at hun er vild med "trøstemad" selv om hun også har et par enkelte kilo for meget på sidebenene.
Mange af hendes opskrifter i bogen kan i hvert fald ikke kaldes sunde eller enernæringerrigtige - fyldt med fedt, sukker, chokolade osv. Men måske står hun netop bare ved at hun spiser den slags i ny og næ i stedet for at gøre det i skjul? Og de dage, hvor det kun er den slags der kan få os til at komme oven på, ja så kan man jo lige så godt nyde det!

Den her opskrift kalder hun "morgenmadsstænger", og foreslår at man spiser dem om morgenen med mælk til. Det kunne jeg nu nok ikke finde på, men til gengæld synes jeg de er ret fine som mellemmåltid om eftermiddagen, når man ellers er tæt på at kaste sig over noget rigtig forbudt. De minder om de energibarer man kan købe i dyre domme, og som man ikke rigtigt ved, hvad der er i. Så de her er med gode råvarer og så kan du oven i købet nemt få de fleste ting økologisk uden problemer. Jeg bagte en omgang af dem, og har taget dem med i to små kagedåser på jobbet, så de nu står til fri anvendelse - og selv mine mandlige kolleger tager sørme også fra. Og selv om de nok er pænt fyldt med kalorier, så er de også fyldt med fuldkorn, sundt fedt fra nødder og frø osv. Jeg tænker meget over at få lidt frø og nødder ind i den daglige kost, fordi der er så mange gavnlige stoffer i dem, og fordi det nemt er noget man kan glemme at få spist.
Jeg har ikke testet dem på børn, men da de er søde og knasende, er jeg ret sikker på at børn også vil synes de er et hit efter skoletid i stedet for kindermælkesnitte og andet skrammel!

Alle ingredienser blandes bare sammen i en stor skål:

250 gram finvalset øko havregryn
75 gram økologisk kokosmel
100 gram tørrede tranebær (andet kan sikkert også bruges, fx abrikoser)
125 gram blandede frø (hør, græskar, sesam, solsikkekerne osv.)
125 gram usaltede peanuts
1 dåse kondenseret mælk ca. 400 gram

Den kondenserede mælk kan du købe hos gode etniske grønthandlere - den dåse jeg køber, ser sådan her ud
Så varmer du lige mælken op i en kasserolle, så den bliver tyndere og nemmere at arbejde med - og så bare ned i skålen med fyldet og blande det godt sammen. Så trykker du massen godt fast i en form med bagepapir, og bager den i ca. 1 time ved 180 grader. Her kan du se billedet fra kogebogen, samt min form inden den kom i ovnen.

Når "kagen" er afkølet lidt, skærer du den i passende stykker og lægger dem i tætsluttede dåse. Så er der lækker og forholdsvis sunde snacks til store og små, som smager herligt af nødder og det søde. God fornøjelse.

Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...