Sidevisninger i alt

fredag den 11. februar 2011

Grøn linsesuppe med røget øko bacon

Jeg har lige læst, at vinteren kommer tilbage med sne og kulde, og så passer dagens varme, sunde og billige suppe helt perfekt. Selv om jeg krydser fingre for at det der med sne, det bare er en and! Og det endda selv om jeg er så superpriviligeret at arbejde hjemmefra i dag. Lige så glad jeg er for at være sammen med verdens bedste kolleger og kursister, lige så lykkelig er jeg for min stille hjemmearbejds-torsdag. Jeg har fuldstændig arbejdsro, når en masse opgaver, og fordi mine misser ligger rundt om mig og jeg lige kan hænge vasketøj op og den slags, så føles det næsten ikke som arbejde:-)

Du kan sagtens nå at købe lidt ind, hvis du mangler et par ingredienser til den, og den kan være klar på små tre kvarter. Den ligner vist godt nok en anden suppe, jeg før har givet jer opskrift til, men jeg elsker altså også bare de her grøntsagssupper. Denne her er med grønne linser, og det er længe siden jeg har lavet noget med dem, så dem måtte jeg også lige ud at købe ind. Jeg bruger ofte de røde linser, men de er ret anderledes end de her grønne. De røde koger ret nemt ud, og kan være med til at jævne suppen, mens de grønne bevarer deres form og konsistens, så der er noget at bide i.
Selv om den her suppe ligner nogle jeg selv ofte laver, fandt jeg igen inspiration i et tillæg fra Femina - og surprise, surprise - igen var det Louisa Lorang, der står bag opskrifterne. Jeg bliver åbenbart ved med at falde for netop hendes opskrifter:-) Tak Louisa for inspirationen!

Her er de ingredienser, jeg kom i

Et stykke røget bacon fra Hanegal - det her var en rest, jeg havde alligevel
1 finthakket løg
2-3 fed finthakket hvidløg
1-2 gulerødder i små bidder
3 stilke bladselleri i bidder
1 dåse hakkede tomater
Timian - helst den friske
Et par håndfulde grønne linser
Salt, peber og citronsaft

Skær bacon i små stykker, og rist det godt evt. i en anelse olie. Tilsæt alle de friske grøntsager og svits det uden at det får farve. Kom linser, timian og vand på så det dækker og lad det simre under låg ca. en halv time. Kom så de hakkede tomater ved, og lad simre yderligere ca. 10 minutter. Smag til med salt, peber og citronsaft, og hvis du ikke synes det smager af nok kan du snyde og putte lidt grøntsagsbouillon i også. Smag lige på suppen for at tjekke at linserne er møre. Servér med groft brød og et drys grønt.
Det eneste brød jeg havde i huset var en pakke naanbrød, og det passede også fint, men det ville jo være sundere med noget mere groft brød!
Du får en pæn portion suppe, og til mig var der mere end rigeligt også til at tage med på jobbet næste dag. Velbekomme!



Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...