Sidevisninger i alt

mandag den 21. februar 2011

Grove madbrød med perlespelt og gulerod

De her brød købte jeg hos Irma i forrige uge - sådan nogle man selv bager færdige, og de er da helt ok. Men jeg blev ærligt talt indebrændt over at skulle betale 29,50 kr for to små brød uden særligt meget gods i.... så jeg tænkte, at det måtte jeg kunne gøre i hvert fald meget billigere, og måske endda også sundere og bedre.

Tillfældigt (ja, nu tror jeg ikke på meget er tilfældigt forresten...) havde jeg et næsten nyt nummer af Femina ved hånden, så lod jeg mig inspirere af den første og den bedste opskrift derfra (uge 5). I bladet var der lavet 3 flutes ud af portionen, men jeg formede dem som brød, der lignede dem jeg havde købt i Irma i dyre domme. De er gode at fylde med grønt og måske kød, kylling osv. og lave nogle lækre madpakker ud af. Men selvfølgelig kan brødene også bruges til supper, ost osv.

Opskriften lyder sådan:

1½ dl perlespeltkerner
30 gram gær
2 dl lunkent vand
2 dl mørk bitter øl (kan godt erstattes med vand, da sådan en øko øl kostede mig 18 kr, og jeg drikker ikke resten! )
2 tsk salt
2 dl revnet gulerod
2 spsk flydende honning
100 gram groft øko rugmel
400 gram (cirka) økologisk hvedemel

Kog perlespeltkernerne i ca. 17 min, og lad dem afkøle. Opløs gæren i vandet, og tilsæt øl, salt, gulerod og rugmel. Rør hvedemelet i lidt af gangen til en fugtig dej. Ælt den godt, den må gerne være lidt klistret. Lad den hæve ca. 2 timer tildækket. Slå dejen ned, ælt den lidt igen, og form de brød du ønsker. Rids dem og lad dem efterhæve ca. 45 min. Pensl med vand og drys med rugmel, og så skal de blot bages på nederste rille i ovnen ved 220 grader i ca. 20 minutter. Køl dem af på en rist, og hvis du vil fryse dem, så gør det mens de er lune - så smager de bedst, når du tør dem op igen.


Og her er de - de duftede bare godt, og smager også godt, og så kan man lige ane de bløde kerner af perlespelt. En rigtig god måde at få flere fuldkorn og fibre ind i kosten. Prøv også at flække dem, og riste dem på en tør grillpande og brug dem til sandwich. 

God fornøjelse med at lave dit eget lækre brød - jo bedre, du bliver til det, jo mindre gider du købe færdigt brød.  
Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Uhm, virkelig lækre brød. Jeg er vild med perlespelten i. Hvad tror du sådan en portion koster at bage?

    SvarSlet
  2. Hej Klidmoster
    Sjovt du spørger om det med prisen - den tanke havde jeg nemlig også selv uden at tanken blev færdig inde i hovedet:-) Men fx det med at jeg købte en særlig øl til over 18 kr gjorde jo portionen lidt dyr. Men ellers tja... tror du ikke at 20-25 kr. passer meget godt hvis jeg ikke havde brugt den øl? Og jeg fik vist 7-8 store brød.
    KH Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...