Sidevisninger i alt

torsdag den 17. februar 2011

Kollega-kage-kreation til savnede mennesker ...

I dag skal vi på arbejdet have besøg af 2 tidligere kolleger, som vi savner rigtig meget, og så fik jeg lyst til at kaste mig ud i at lave en af de "kreative kager". Jeg er ny i den business, og har kun lavet kage to gange før, så jeg er absolut på begynder-stadiet. Det startede med at to af mine veninder havde taget et grundkursus i de her kager hos Specialkøbmanden i Rødovre, og de var helt grebet af det, og var selv gået i gang derhjemme. Så den ene af mine veninder tog mig beredvilligt i privat mesterlære, og det her er så mit 3. forsøg!

Den drillede mig faktisk temmelig meget, så den er langt fra perfekt - men øvelse gør som bekendt mester, så jeg må jo bare til at lave nogle flere. Det skal så også lige siges, at jeg er ca. 4 timer om at fremstille sådan en sag, så det er ikke baaaaare liiiiige ... og denne gang skulle jeg lave den på en hverdagsaften, og det gør jeg altså ikke mere! Det blev for stresset .... og sikkert også derfor flere ting drillede.

Men da det jo altså er i dag vores ventede gæster kommer på besøg, så bliver den ikke bedre for nu! Så her er den - selm om den slet ikke ser ud, som jeg ellers havde planlagt inde i hovedet.

Som du kan se, er min kant forneden bl.a. rigtig grim! Det er første gang jeg forsøger med den såkaldte royal icing, og det skal jeg øve på med en anden tylle! Og på et større fad, hvor der er plads til overhovedet at lave en kant!
Det man overtrækker kagen med, og fremstiller al pynten af hedder fondant. Det kan man enten købe færdiglavet, og selv indfarve eller man kan lave det fra bunden meget billigere. Det bliver fremstillet af hvide skumfiduser (20 stk.) med 2 spsk koldt vand og 1 spsk smagsneutral olie - dette smeltes over vandbad eller i mikroovn, hvis man har sådan en (hvad jeg ikke ejer, og heller ikke gider eje, da jeg ikke vil have mad, der er "bestrålet")
Når skumfiduserne er smeltet, tilsætter man den ønskede farve, og ælter det sammen med flormelis indtil konsistensen er næsten som modelérvoks - det er en værre klistret omgang kan jeg godt afsløre, og sidder fast på alle fingrene indtil det har den rigtige konsistens. Og farverne er også noget man skal have noget erfaring med for at kunne styre det, og opnå den farve man gerne vil have. Jeg tog den farve der hedder "Melon" og havde forestillet mig en pastelfarvet nærmest laksefarvet ... men den blev så skriggul! Så den endte med at blive det gule i blomsterne i stedet for at dække hele kagen! Så måtte jeg lave en ny omgang fondant og derfor endte kagen med at blive hindbærrød i stedet ...
De farver der bruges ser sådan her ud - sådan en slags pasta. Jeg har købt 12 stk. forskellige i et sæt på en engelsk hjemmeside, men de kan selvfølgelig også købes hos Specialkøbmanden, men igen dyrere. I øvrigt er Specialkøbmandens butikker bestemt et besøg værd - der kan man gå komme til at gå amok i fantastiske bageforme, pynt, nødder, essenser og alt muligt andet ... jeg har kun besøgt butikken i Rødovre, men jeg har fået at vide at butikken på Østerbro skulle være endnu større ...

Min kage består af hjemmebagte citronbunde (jeg brugte opskriften fra citronmånen, jeg lavede for nyligt, fordi jeg synes at bundene var lækre, men ellers bager jeg normalt lyse lagkagebunde med mandler eller chokoladebunde), og så er der 2 slags fyld i - det ene lag er med jordbærmousse og det andet lag er chokoladecreme. Når kagen er fyldt skal den smøres op med en smørcreme, der skal dække hele kagen inden fondanten kommer på - ellers risikerer man at syren fra bær osv. smelter hul på fondanten, så det skal man være ret omhyggelig med. Så kommer den til at se sådan her ud, og skal helst stå et par timer inden man overtrækker og pynter den.

I skrivende stund er kagen ikke spist endnu - så I må få et billede af et stykke af den imorgen:-)
Nu håber jeg mine kolleger kan lide den - og ellers er det bare ærgeligt.

Hvis du gerne vil have mere udførlig vejledning til sådan en kage eller opskrifter på de forskellige ting, er du velkommen til at kontakte mig. Jeg vælger at undlade at fylde hele indlægget med de forskellige opskrifter!

PS: Kagen er nu spist uden at jeg fik taget billeder:-) Den ene halvdel blev spist i eftermiddag, og den anden halvdel delte de to savnede kolleger og tog med hjem. Det vælger jeg at opfatte som at de godt kunne li' den! I stedet kan du lige få et billede af en anden kage den sidste kage jeg lavede til en af mine gode gamle venners runde fødselsdag.  



Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...