Sidevisninger i alt

torsdag den 3. februar 2011

Fasaner i grøntragout med kartoffelbrud

Så er det vist på høje tid jeg får givet lyd fra mig - er godt klar over, jeg skal blogge noget oftere, hvis jeg gerne vil have mange dejlige læsere:-) Nå, men her er lidt fra sidste weekend - det var sådan en dejlig én af slagsen. I kender godt den der følelse søndag aften af at timerne blev godt og grundigt brugt på den gode måde. Fredag aften direkte fra job og mødes med 3 af de skønne gamle veninder, og ud at lade os forkæle og blive vartet op. Jeg ville faktisk også have blogget om det - men glemte så lige mit kamera, og så er det jo ikke interessant for jer at få en lille anmeldelse af restauranten:-)
Nå, men lørdag skulle min søde kusine komme. Hun er sygeplejerske, så til dagligt er hun den, der giver omsorg og service til en masse andre mennesker, så hun fortjener at jeg gjorde lidt ekstra ud af middagen.

Så 2 af de lækre fasaner, jeg var heldig at købe hos Kærgård Gårdbutik i Haslev (det er i øvrigt en gårdbutik jeg glæder mig til at købe mere hos - du kan finde dem på facebook, og det virker bare som nogle ordentlige mennesker med det rigtige livssyn om dyr og mennesker) blev i god tid hevet op af fryseren, så de kunne tø langsomt op. Det er kun anden gang jeg tilbereder fasaner, og sidste gang blev de lavet efter en klassisk opskrift - I ved, sådan med masser af urter i en gryde i lang tid, og så endte den op med en masse lækker fløøøødddeesovs. Men jeg synes altså at det sarte fasankød bliver lidt tørt efter sådan en timelang omgang i en gryde. Så denne gang ville jeg prøve en anden tilberedningsmetode, så det ikke fik nær så lang tid. Og det var virkeligt meget bedre .... men her får du lige et billede af kræene inden jeg gik igang! Så har du styr på hvordan sådan nogle ser ud - det havde jeg nemlig ikke selv:-)
Opskriften fandt jeg også på Kærsgårds Gårdbutiks hjemmeside, så den vil jeg faktisk henvise dig til - se http://www.kaersgaard.net/

Som sagt skulle brystkødet skæres fra benene, og ligeledes overlårene. Resten af fasanen er faktisk ikke rigtigt værd at spise, men bruges selvfølgelig til at brune og koge fonden på sammen med nogle dejlige grøntsager
Her ser du lige de urter jeg brugte til retten inden de blev skåret i fine tern allesammen. Her er løg, hvidløg, blegselleri, selleri, persillerod og gulerod

Her er så det godt brunede fasankød lagt til side, og urterne, der er svitset med frisk timian, rosmarin og merian
Jeg skriver undtagelsesvis ikke hele opskriften, da du fint kan finde den på Kærsgård Gårdbutiks hjemmeside - så kan du også lige handle hos dem, hvis du sku' blive fristet. 

Men her afslører jeg nu den færdige tallerken - fasanbryst i skriver lagt på en bund af grøntsagsragout og den helt eventyrligt lækre skysovs og serveret sammen med nogle skønne smagfulde kartoffelbrud og ved siden af fik vi et fad med en smuk salat, der passer så godt til vildt.
Kartoffelbrud laver jeg ret ofte - det er temmelig tidskrævende, men det kan laves i rigtig god tid, og er nemt til sidst, og smager herligt og passer til mange retter. Først skrællede jeg 4 store bagekartofler, som bagefter skæres i ultratynde skriver på et mandolinjern (eller på siden af dit rivejern). Så skal det lægges i koldt vand - det er vigtigt. Dels fordi man så trækker noget af stivelsen ud af kartoflerne, og dels fordi de ikke bliver brune at se på.
Så tager man sådan en gang skalotteløg og hvidløg og hakker meget fint.
Så svitser man de finthakkede løg i MASSER af smør! Rigeligt med smør! :-)

Så vrider du vandet rigtig godt af kartoflerne og blander dem med løg- og smørblandingen, og også gerne lidt frisk timian ned i. Den rå kartoffelblanding hældes ned i en passende bageform - helst en med lige sider, men det havde jeg nu ikke selv i en passende størrelse.
Til sidst pakker du formen ind i folie, og sætter den i vandbad i et fad. Og så skal den ind i ovnen ved 200 gr i cirka halvanden time.
Til sidst tager du den ud af ovnen, lader den afkøle, og så skal den have nogle timer i køleskabet så den sætter sig. Og det skal foregå med et pres - dvs. læg et par liter mælk eller hvad du kan finde på oven på sølvpapiret, og så ind i køleskabet. Når du skal bruge den, så løsner du forsigtigt med en kniv rundt i kanten, og får "kartoffelkagen" ud i et helt stykke, som du skærer op i passende stykker. Ud af de her 4 store bagekartofler fik jeg 6 stykker færdige brud. De ryger i ovnen ved 220 grader i 20-25 minutter. Og så er de varme, bløde indeni og gylde udenpå, og smager skønt af løg og timian. Du kan se de færdige brud på billedet med tallerkenen.

Den salat jeg lavede til, serverer jeg også ret ofte med forskellige twist. Idag var det sprød hjertesalat brækket i stykker og lagt på et fladt fad, så nogle pærer, som jeg skærer i lange skiver (og lige lægger i vand med citronsaft, så de ikke mørkner), og så på med ristede pinjekerner, blå ost og granatæblekerne eller ribs kan også sagtens bruges. Og så en lidt skarp olie/eddikedressing, som jeg sætter på bordet, så man selv kan dosere.
Sådan en tallerken med fasan, grønt i en suveræn sky, kartoffeltilbehør og en let salat synes jeg er en værdig hjemmelavet lørdagsmiddag. Bagefter fik en en fuldfed tærte med nogle af de sidste rabarber fra fryseren og med en skøn vanillecreme i bunden - men tænk jeg glemte at tage billeder af den færdige tærte, så den får I lige en anden god gang - mine kolleger har for nylig bedt mig bage netop den, så jeg må vist snart lave den igen.

Håber du synes noget af det ser lækkert ud, så du selv får lyst til at eksperimentere. Nu må jeg se hvordan de sidste 2 fasaner i fryseren skal omvendes:-)










Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...