Sidevisninger i alt

onsdag den 13. juli 2011

Crudité med varmtrøget laks

Mit nye mandolinjern har længe stået i æsken og ventet på at blive taget i brug. Nu ville jeg bare prøve det, og så måtte det blive med de grøntsager, der tilfældigt var ved hånden. Det skulle nemlig helst være sundt og nemt i dag!

Crudité kom jeg til at tænke på, da jeg havde lavet den her protion. Jeg ved ærligt talt ikke, hvad der præcis skal til for at man kan kalde en salat for crudité:-) Jeg kan bare huske fra mine mange besøg i Paris som ung, at man meget ofte fik serveret sådan en sprød salat som forret. Og at det netop altid er fintskåret, som er hele meningen med et mandolinjern. Så her er en fennikel, gulerod, en gul peberfrugt, nogle radiser og så kogte jeg en hel majs, som jeg skar kornene af i så hele stykker som muligt. Det er vildt godt! Og så en lille smule olie/citron+ dijonsennep dressing .... og så var der serveret sammen med det lækre stykke laks med chili, som jeg købte hos Su:Ri forleden.


At bruge mandolinjernet for første gang gjorde mig IKKE til ekspert!!! Jeg fumlede noget rundt med det. Synes, det var helt håbløst at sætte grøntsagerne fast i den dér holder, man skal rive dem på. Og synes heller ikke, jeg kunne få grøntsagerne helt tynde, som jeg gerne ville. Det stod heller ikke fast på bordet, så det tumlede jeg også med! Det er lige før, jeg tror, jeg skal have en mand på sagen, næste gang der viser sig sådan et væsen i mit hjem!!!!

Nogen, der har gode fif til at bruge et mandolin-jern? Selv om der jo nok kan være forskel på dem.... men vil rigtigt gerne have et godt forhold til det, fordi jeg synes, det er nemmere at få spist en masse rå grøntsager på den her måde, og det har jeg jo brug for i kampen med vægten! Har da forresten smidt godt 2 kg indtil nu, så det går stille og roligt den rigtige vej uden at være nogen rigtig kur, men bare bevidsthed og andre valg. Jeg ved godt at 2 kg er en mikrodråbe i havet for mig, men jeg skal jo starte et sted! Print denne artikel

7 kommentarer:

  1. Desværre ingen fif herfra. Gemalen fik et i julegave, og jeg har prøvet det en enkelt gang - men opgav undervejs, fordi jeg var ved at komme alvorligt til skade og meget hurtigt mistede tålmodigheden med bæstet. Han har siden forsøgt sig et par gange, men må indrømme, at det er et halvfarligt redskab :-)

    SvarSlet
  2. Flot med de 2 kg :)

    SvarSlet
  3. Ha ha Piskeriset - fedt nok at høre jeg ikke er den eneste med 10 tommelfingre og ikke en skid teknisk snilde!!!! Jeg følte også det var halvfarligt:-) Der MÅ en mand til kan jeg høre....noget skal de også føle vi har brug for dem til HA HA

    Mange tak, Anonym, dejligt af få ros

    SvarSlet
  4. Det er nu ikke teknisk snilde, der mangler - nærmere et par sikkerhedshandsker! Jeg synes ikke, at vores er designet særlig smart, men det kan godt være, jeg er lidt sart, bare fordi jeg foretrækker at have ti fingre, når jeg er færdig med at bruge redskabet...

    ;-)

    SvarSlet
  5. Jeg er heller aldrig blevet helt dus med mit mandolinjern. Da det var ret pebret, gik jeg tilbage i butikken og spurgte, om de kunne give nogle gode fif. Så gloede ekspedienten på mig, som om jeg havde bedt hende skærer højre arm af med en sløv ske, og sagde, meget overbærende: det er jo ganske simpelt! En slags avanceret rivejern, ganske enkelt efterfulgt af en let hovedrysten og opgivende blik...

    Men jeg kunne faktisk rigtig godt tænke mig, at lærer at bruge det rigtigt, så hvis noget har gode råd, lytter jeg gerne :)

    /Gitte

    SvarSlet
  6. Ps. hvor cool med de 2 kg! Sgu da vildt godt på så kort tid, er det ikke?

    SvarSlet
  7. Jeg synes det er lidt træls at I andre også synes at mandolinjern er besværlige. Nu blir jeg stædig kan jeg mærke - nu må jeg øve, så jeg kan blive dus med det. Da kan da ikke passe eller hvad .....

    2 kg - det er pænt at dig at sige cool, jeg ved nu ikke rigtigt. Med alle dem jeg har at tage af, så er det vist ikke så cool, men jeg gider ikke punke mig selv, det har jo aldrig hjulpet alligevel!!!

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...