Sidevisninger i alt

fredag den 15. juli 2011

Hjemmebagt RUGBRØD m/kerner

Det her er det bedste jeg overhovedet har bagt i nyere tid! Ja, måske nogensinde:-) Jeg ved virkelig ikke, hvordan det kan være at jeg aldrig før har kastet mig ud i at bage hjemmebagt rugbrød. Har vist ikke troet, det kunne smage lige så godt som det købte, og måske også at det er vildt besværligt. Begge dele hermed afkræftet. Fuldstændig afkræftet!!!

Rugbrødet er hevet ud af ovnen for et par timer siden, og er nu afkølet, så jeg har lige smagt den første lille bid, og det er helt vildt godt. Den helt rigtige smag af rugbrød, tilpas fast konsistens som jeg netop kan lide det - og så har jeg 2 lækre øko rugbrød til en helt anden pris end jeg skulle betale hos en af de gode bagere. Jeg kommer helt sikker til at bage rugbrød mange, mange gange fremover, og vil selvfølgelig eksperimentere med forskellige udgaver. Og jeg vil helt sikkert også bruge sådan et kærligheds-brød som værtindegave:-)


Her er vidunderet - ser det ikke godt ud? Opskriften er fra Amo bagebog 2. Processen er lidt lang første gang, da det er lavet på surdej. Så det tager 5-6 dage inden du har dit brød første gang, men herefter kan det gøres over 2 dage. Du får guldkornene her:

Surdej 350 gram ca.

2 dl kærnemælk
150 gram fuldkornshvedemel
10 gram gær

Opløs gæren i mælken og bland melet i. Lad dejen stå lunt og tildækket med film/låg i 3-4 dage i stuetemperatur (mit var fint efter 3 dage) til den lugter svagt surt. Rør i dejen en gang om dagen. Kan holde sig ca. 14 dage i køleskab. Går der længere tid mellem du bager rugbrød kan surdejen fryses ned, men skal tages op dagen før.

Dag 1
350 gram surdej
250 gram hvedemel
750 gram rugmel
8 dl vand
1½ spsk salt

Bland melet og rør vandet i lidt ad gangen. Rør saltet i sammen med surdejen. Dejen er ret tynd. Sæt til hævning tildækket 1 døgn i stuetemperatur.

Dag 2
½ dl mørkt øl
1 dl vand
1 spsk brun farin
450 gram knækkede rug- eller hvedekerner

Tag 3 dl af surdejen fra og gem til næste bagning. Rør øl, vand, farin og knækkede kerner i resten af dejen. Fordel det i 2 smurte rugbrødsforme (uhh. jeg ønsker mig nogle nye nu) og lade hæve lunt og tildækket i 6-8 timer. Bages 1½ time i forvarmet ovn ved 175 grader. Tag brødene ud af formene og dæk dem med et rent viskestykke. Det er nemmest at skære af brødene, når de er helt afkølede og nogle siger endda man skal vente et helt døgn med at skære. Men andre ellsssskkker vist varmt rugbrød har jeg hørt .... det tror jeg bare vi skal sige du selv bestemmer:-)


Her er smuksakken - nøj, hvor er jeg dygtig, synes jeg selv. Smiler:-) Og ønsker god appetit. Print denne artikel

8 kommentarer:

  1. Hej

    Jeg elsker bare hjemmebagt rugbrød, så nu følger jeg med i din blog..

    Eva-andrea fra madoghave

    SvarSlet
  2. Her hos os spises der også kun hjemmebagt
    rugbrød. Det er husbonds job og han elsker det :)

    God weekend

    SvarSlet
  3. Hej Eva - da var da herligt at få en ny læser på et rugbrød:-) Jeg vil også kigge ind hos dig. Velkommen til her

    Hej FletogSjov - jeg kan godt se, at det her kunne være en god mande-opgave. Måske du ku lokke ham til at dele fif og opskrifter ovre hos dig?
    Go weekend

    SvarSlet
  4. Hej Tante Sød, lækkert indlæg. Har tænkt de samme tanker, men nu har jeg da også lyst til at afkræfte, og afprøve din vellykkede opskrift :)
    Mvh Maiken

    SvarSlet
  5. Hej Maiken - dejligt, hvis du også får lyst til at prøve det. Og jeg lover dig, det er kun lige første gang du skal "overvinde" dig selv til at gå i gang - jeg er SÅ klar til at bage rugbrød igen.-)
    God bagelyst og god weekend
    KH Marianne

    SvarSlet
  6. Hej.
    Det ser super lækkert ud dit rugbrød. Jeg tænkte om det er ok at bruge en surdej bare baseret på vand og rugmel? da jeg har sådan en jeg lavede for en uge siden. Men det rugbrød jeg bagte, én anden opskrift, blev ikke ret godt, blev noget surt i smagen, kan det havde noget at gøre med surdejen tror du? Syntes nemlig min surdej lugter ret stærkt.

    Hilsen Mette

    SvarSlet
  7. Skal helt bestemt prøve dit rugbrød, endnu er mine hjemmebagte rugbrød ikke blevet så gode.....
    Til gengæld har jeg de mest fantastisk forme, dem kan du godt ønske dig ;o). Disse: http://www.imerco.dk/Default.aspx?id=6171&ProductID=5709296003935.

    Venlig hilsen Sarah

    SvarSlet
  8. Hej, hvor ser det dejligt ud! Må lige spørge, hvad der menes med mørk øl? (Er ikke den store øl-entusiast;-) ) Hvad kan jeg f.eks. bruge?

    Med venlig hilsen
    Anne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...