Sidevisninger i alt

lørdag den 9. juli 2011

Grydestegt kylling med agurkesalat og rabarberchutney + fuglereder med jordbær

Her kommer så den måske lidt kedelige afsløring af, hvordan den store øko kylling skabte glæde i det lille hjem:-) Det her er vist dansk sommermad, som alle har fået serveret enten hos forældre eller bedsteforældre alt efter ens generation. Selv har jeg i hvert fald masser af minder om den gode gamle grydestegte kylling med masser af persille i maven og det traditionelle tilbehør. I min barndom var det altid en søndagsspise, som blev serveret midt på dagen. Jeg husker, min mor hørte Giro 413 og Palmelunden i radioen, og gik rundt og nynnede med, mens min far slog hæk og drak øl med naboerne! Det var før der blev tænkt rigtigt på ligestilling, så sådan var det bare, og stemningen var god, så mine minder om retten er også gode, og jeg bare lave det en enkelt gang hver sommer.

Måske en fantasiløs måde at bruge en kylling på - omvendt er jeg ret sikker på, at det er mad, der holder og som næsten alle kan lide stadigvæk.


Agurkesalat og rabarberkompot gav jeg dog et twist, som min mor aldrig ville have fundet på! Men ellers ser tallerkenen ud helt som den også ville have set ud for 45 år siden!!! Kyllingen var hver en krone værd, den var bare så utroligt saftig og så velsmagende at vi sad og sagde uhm for hver en bid. Og når det er et kræ på 2,1 kg, så er sådan et lår her et stort stykke med meget kød, som er rigeligt til en person.

Min rabarberchutney blev dog desværre slet ikke, som jeg havde set den for mig. Jeg kogte rabarbar og et stort rødløg i fine skiver sammen med eddike, brun farin, stjerneanis, et stk hel kanel, et laurbærblad, knust chili og salt. Desværre kom der for meget eddike i, så den blev alt for tynd, og derfor var jeg nødt til at lade den koge ind med det resultat at det kogte helt ud. Jeg havde foretrukket, man kunne se stykker af rødløg og rabarber. Så pas på med det, hvis du laver en portion. Smagen var nu skøn - det er herligt med stjerneanis, kanel og farin.


Da kyllingen var blevet ordnet og fyldt med et stort bundt persille, og drysset rundhåndet med salt og friskkværnet peber blev den stegt godt på alle sider i en stor stegegryde. Herefter tilsat ca 3 dl vand, som den simrede med i 1 time. Den var helt perfekt tilberedt.

Mens kyllingen trak, siede jeg skyen fra, og da jeg ikke synes persillesmagen var kraftig nok, tog jeg alt persillefyldet ud af kyllingen og lagde den ned i skyen og lod det koge nogle minutter, og fjernede det selvfølgelig igen inden jeg tilsatte en anelse af vandet fra kartoflerne og en god sjat fløde og et nip sukker. Den behøvede intet andet - smagte bare perfekt som den var og helt som min mors kyllingesovs:-)

Selvfølgelig var der indkøbt danske aspargeskartofler - jeg synes altid de er at foretrække faktisk, da jeg godt kan lide den faste konsistent og lidt mere gule farve. De var også helt som forventet.


Agurkerne til salaten skar jeg i hånden - jeg kan gode lide, når de har godt med knas, og ikke er alt for tynde og sjaskede. Lagen består af 2 dl eddike, som jeg kogte op med 4 spsk rørsukker og rosa hele peberkorn, salt og kværnet peber. Når lagen af lun, lægger jeg agurkerne ned i den, tilsætter en god håndfuld hakket bredbladet persille, og lader det gerne trække nogle timer. Så er den skøn, sød/syrlig og frisk med persillen.


Efter grydestegt kylling er der NØDT til at være noget med jordbær!!  Så jeg bagte fine "fuglereder" af marengs, som jeg fyldte med lidt pisket fløde med fintrevet mørk chokolade og så toppet med søde jordbær fra den bedste grønthandler i byen. Min egen var lille og med meget lidt fløde!!!!!! Men jeg havde altså også levet af knækbrød indtil aften!

Fuglereder laver du sådan her:

3 stk. æggehvider
200 gram sukker (jeg bruger rørsukker og holdt lidt af sukkeret tilbage)
½ tsk citronsaft.

Pisk æggehviderne stive, tilsæt 3/4 af sukkeret lidt efter lidt, mens du stadig pisker kraftigt. Når sukkeret er helt opløst tilsættes citronsaft og det sidste sukker, som piskes hurtigt i. Så tegner du nogle cirkler på bagepapir, hvor du sprøjter marengsen ud i og laver fine stjernetoppe med en tyl. Tørres i ovnen ved 100 grader i ca 2 timer.


Der var ikke et øje tørt - det er højsommer i Danmark:-)

Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Jeg ELSKER sån noget mormor-mad. Uhm, hvor er jeg misundelig:)
    Har også advaret min mormor om, at når Kristian får ferie, så kommer vi en aften og får sån en portion her, for det er bar så godt altid..

    SvarSlet
  2. Det er så dansk og dejligt. Jeg er egentlig ikke specielt vild med gammeldags dansk mad, men lige præcis gammeldaw kylling med agurkesalat og nye kartofler - det smager bare skønt og det holder stadig i dagens Danmark.

    SvarSlet
  3. Hej MissMuffin - jeg er sikker på at din mormor vil være glad for at lave det til jer, når du ligefrem spørger efter hendes gode mad:-)Og oven i købet noget som Kristian også kan lide!

    Hej Camilla - ja, ikke. Tror også det er noget selv børn i dag synes godt om .....

    SvarSlet
  4. Mormor tog en sukkerknald og lidt smør, som hun pakkede ind i persillen, og det gjorde hendes datter, barnebarn og nu også oldebørn også. Prøv det - evt. med en tsk sukker i stedet for. Sukkerknalder fås vist ikke mere.

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...