Sidevisninger i alt

mandag den 18. juli 2011

Ribskage med marengs

Min fætter og jeg ville ha' været inde og se Kongens Store Tale i biffen, men det blev aldrig til noget, så i går fik vi den lejet, og så var det passende at bruge et downtown-køb på sushi for 2, og så liiige bage en lille sommerkage.-)


Ribskage med marengs - den er bare så sommerlig, og smager rigtig godt, særligt i betragtning af hvor nem og billig den er at lave. Hvis du kender "Bedstefars Skæg-kagen", så minder den lidt om den med sin søde kagebund, frugt og den søde marengs. Næste gang vil jeg eksperimentere med at putte mandler i dejen og så lidt lakridspulver i marengsen. Det tror jeg vil være et ekstra lækkert hit.

Du skal bruge:

4 æg
3 spsk varmt vand
150 gram sukker
1 spsk vanillesukker
250 gram mel
50 gram smør
2 tsk bagepulver
3/4 dl mælk
½ tsk salt
400 gram ribs
150 gram sukker (til marengs)

Start med at smelte smørret og lad det afkøle. Sæt ovnen på 200 grader. Del æg i blommer og hvider. Til dejen røres æggeblommer med vand og sukker og vanillesukker og piskes lyst og luftigt. Mel blandes med bagepulver og sigtes. Vendes forsigtigt i æggemassen sammen med det afkølede smør. Hældes i en godt smurt stor springform eller evt en lille bradepande eller firkantet form. Bages 15 minutter.

Pisk imens æggehviderne stive, og tilsæt sukker og salt lidt ad gangen og pisk til det er meget stift. Når kagen er forbagt, tages den ud og halvdelen af ribsene hældes på, og resten blandes i marengsmassen, som fordeles oven på kagen. Bages igen i ca. 15-20 minutter - skru evt ovnen ned til 175 grader.

Du kan naturligvis også bruge blåbær, stikkelsbær eller friske hindbær i stedet for ribs. Mine ribs var i øvrigt en pose frosne, og det fungerer helt fint. Tror dog frosne hindbær vil være for våde.


Så er der dømt varm vanillete, kage og god film! Filmen var i øvrigt rigtig rørende og godt spillet.


Inden det søde indslag havde vi mæsket os i en omgang sushi fra Green Sushi i Jægersborggade. Det var friskt, nylavet og appetitligt, og alt smagte rigtig godt. Halvdelen af rullerne var lavet med brune ris, og i øvrigt er butikken meget øko og miljøbevidste, og bruger fx øko laks fra Norge. Et rigtig udmærket downtown køb, og jeg køber gerne sushi fra Green Sushi igen. Der var i øvrigt nogle rigtig lækre spisepinde i mørkt træ med.


Jeg drikker meget lidt vin efterhånden, men den her skønne perlende rosé er blevet min sommervin i år, og den køber jeg i den meget lækre butik Vinslottet i Greve. Det er et sted, jeg virkelig kan anbefale at man køber vin. De leverer primært til restauranter, men har også en lækker butik, som er åben for alle. Den ligger afsides, og ser ikke ud af noget udefra, men indvendig er den bestemt et besøg værd. Og indehaverne kan altid fortælle gode historier og alle deres varer, og man får altid en sublim behandling og en oplevelse.

PS: Selv om jeg har spist et stykke kage, står vægten på minus 4 kg nu, og det er da ok:-) Ingen forsagelser her, bare sund mad det meste af tiden og i mindre mængder! Print denne artikel

10 kommentarer:

  1. Mums det ser godt ud. Det er når man ser sådan et indlæg jeg SAVNER min kolonihave - men den er der desværre ikke plads til på 5 sal

    SvarSlet
  2. Hej Madazz - dejligt jeg kan få nogle minder frem hos dig. Jeg bor faktisk selv på 5. sal, så jeg ved lige hvad du taler om:-)

    SvarSlet
  3. man kan stadigvæk godt have en "lille køkkenhave" på 5 sal Der er dog ikke plads til frugt/bær buske. Se mit eksempel på 5 sals grøntsager:
    http://madazz.blogspot.com/2011/06/5-sals-grnsager-samt-forskellen-pa-mnd.html

    SvarSlet
  4. Som altid, mums mums og MUMS!!! Elsker dine opskrifter og billeder der får mundvandet til at løbe:o)

    Jeg har fået en blogaward som jeg har vidregivet til dig. Jeg håber at du vil være med på legen og du kan se hvad jeg har skrevet om din blog på min blog:o) Kageknuz Betina

    SvarSlet
  5. Hej igen Mads - hvor fedt med inspiration til ting man kan dyrke på 5. sal! Det vil jeg kigge mere på. Kreativt

    Hej Betina - åhh, hvor blir jeg glad for sådan en hilsen. Det er første gang nogen har sendt en award til mig, så det er da en stor ære at du har tænkt på mig. Jeg kigger mere på den imorgen, men hvor er du sød. Tusind tak for din hilsen
    Søde Hilsner
    Marianne

    SvarSlet
  6. Hej Tante Sød. Jeg stødte lige på dig inde hos Ungersvenden og måtte kigge indenfor... Selvom jeg mest er haveblogger, er gode opskrifter og ideer jo altid et hit, så jeg tror lige jeg føjer dig til min læseliste. Havemennesker har nemlig også en sød tand... ;o)

    SvarSlet
  7. Hej Fru Friis - rigtig hjertelig velkommen hertil, jeg håber jeg kan friste dig, så du blir ved med at have lyst til at læse med her. Det er så dejligt med nye læsere, og herligt at du lægger en hilsen.
    Jeg kigger selvfølgelig også forbi dig
    Mange hilsner Marianne

    SvarSlet
  8. Hold da fast en lækker kage! Jeg puttede omkring 50 g marcipan i bunden også, samt cirka 100 g hasselnødder. det var virkelig en succes! Tak for en skøn opskrift :)

    SvarSlet
  9. Hej :-)
    Har lige prøvet den lækre opskrift, men havde glemt mælken i dejen til at starte med, da det ikke står der ;-( men det kom i :-)
    Men jeg ved ikke lige om jeg har gjort noget galt, da min kage var flydene inden i midten.... Smagt super :-) Hvade 300 g ribs og 100 g blåbær..

    SvarSlet
  10. Jeg glemte mælken, så nu er jeg spændt på resultatet. Men tak for opskriften☺

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...