Sidevisninger i alt

lørdag den 30. juli 2011

På Samsø var en pige ....

For et par år siden forelskede jeg mig håbløst i Samsø, og næste skridt i mit liv er at realisere drømmen om at flytte derover et års tid og tage en timeout i mit liv. Her er højt til loftet på alle måder, smuk, smuk natur og befolket af venlige, hjælpsomme og åbne mennesker. Jeg holder ferie, så de sidste dage er tilbragt på den skønne ø, og vi var helt vildt heldige med vejret. Jeg fik ikke taget særligt mange billeder, men I får alligevel lidt stemning derfra, da jeg hele tiden møder mange mennesker, som aldrig har været på Samsø. Det kan varmt anbefales.


Alene det at skulle transportere sig med en færge - der sker noget psykologisk bare ved det. Kroppen og sindet gearer ned og det er skønt at gå en tur på dækket og få vind i ansigtet og slå håret ud ....


Fra København kører man bare 5 kvarter til Kalundborg, og så 1 time og 50 min på den hyggelige færge, og så lander man straks i paradis. Og nye besøgende skal ikke være i tvivl om, hvor de er ankommet til ...


Når man er ankommet til Kolby Kås og kører et par kilometer ad landevejen, og slår et slag til venstre, lander med i Hårmark, hvor de her hvide fugle tager roligt imod i gadekæret ....så er København i hvert fald lagt bag én!


Det hotte sted på Samsø er Ballen - ja, det hedder byen altså:-) Her er fiskere og lystbåde, masser af cafeer og et badehotel - for slet ikke at tale om den gamle Købmandsbutik med alverdens lækkerier fra bl.a. Samsø Landkøkken og Samsø Ost.


Lidt mere stemning fra Ballen Havn ...


Samsø er ca. 25 km fra den ene ende til den anden. Og i den nordlige ende kommer man til Nordby, og kan ikke undgå dette maleriske gadekær. Det ligner næsten en kulisse og er så sødt og fint, at man ikke skulle tro, der bor helt almindelige mennesker. Men det gør der altså ... her må man stoppe op, og de fleste ankommer på cykel eller gående ...


Mere Nordby gadekær.....


Smukke åkander...


Og så lige det sidste billede derfra ....



De her boder møder man overalt, hvor man kører. Alle har hver deres udsmykning og indhold. Og man kan leve meget billigt at indkøb af lokale råvarer fra disse boder. Markerne på Samsø er lige nu fyldt med solbærbuske og græskar på vej. Og selvfølgelig alverdens andre mere almindelige afgrøder. Men solbærbuske på store marker ser man ikke så mange andre steder mig bekendt. Og 70% af produktionen af græskar til Halloween kommer herfra.


Her er det kendte Brundby Rockhotel, som Poul Krebs købte for mange år siden, og gjorde legendarisk blandt mange musikere og skuespillere. Vi var heldige at få de sidste billetter til Dogme Revy, som kun spillede de to dage, vi var der. Det var 12 år i træk de var der anført af bl.a. Pernille Højmark, og i år var Anette Heick bl.a. også med, og hun overraskede positivt. Så en skøn aften med latter og god stemning. Disse dage spiller Søs Fenger på hotellet og på mandag synger Lis Sørensen her. Ihh, jeg ville gerne ha' været der endnu ...


Der er så mange sjove bynavne på Samsø .... her er det Permelille .....


Og hvad sir' I til Pillemark?


Her er stien til Ilse Maddes Kilde - det er et helligt kraftpunkt, hvor jeg altid kører ud og forsøger at få det for mig selv, og er perfekt til min meditation ...


Disse præmievogne møder man ofte på vejene. Man kan leje en vogn for en uge, og holde en helt særlig ferie i afstressende tempo. Og så er der lejre rundt på øen, hvor heste og folk kan hvile og proviantere.

Jeg kigger lige mine billeder efter igen, og håber at den smukkeste solnedgang i mands minde tager sig godt ud. Så vender jeg tilbage med dem.

Så desværre ingen billeder af mad eller opskrifter lige i disse feriedage. Men håber I måske har fået lyst til at besøge solskinsøen. Print denne artikel

9 kommentarer:

  1. Samsø er et FANTASTISK sted - Kommer selv derover flere gange på et år - næste gang jeg skal derover, kommer jeg sågar tilbage som en gift mand. Altid dejligt at læse om andre der har samme forkærlighed for Samsø, som jeg.
    Og du tager forhåbentlig til Sælvig for at se solnedgang?

    SvarSlet
  2. Hej Madazz - jeg siger det samme, skønt at møde andre der elsker den plet! Hvor vildt at du skal giftes derovre. Det er min egen lille drøm:-) Er det mon Langør Kirke med den storslåede udsigt? Jeg må tilstå jeg har Sælvig til gode - det vil jeg bestemt huske til næste gang. I aftes oplevede vi den mest fantastiske solnedgang fra færgen hvor man kunne se hele øen fra begge spidser, og det er sjældent ....

    SvarSlet
  3. Vi har en familie kirke, så vi skal giftes i Onsbjerg. Både jeg og min kommende hustru er "næsten" ægte Samsinger, og har stadigvæk familie der, så det kan ikke være andre steder for os :-)
    Du får lige et par links til et par af de flotte solnedgange i Sælvig:
    http://madazz.blogspot.com/2011/06/typisk-samsk-dag.html
    http://samsoepictures.site88.net/solnedgange.html

    SvarSlet
  4. Åh ren idyl! Jeg er pjattet med det gadekær :)
    Forstår godt at du er faldet for den ø da. De små boder kender jeg fra Als, hvor jeg er fra - det er bare så hyggeligt. Nyd det for os andre også :)

    /Gitte

    SvarSlet
  5. Jeg skal også gense Samsø fra den 13.8 til den 16.8. sammen med kæresten og hans datter og svigersøn samt barnebarn som jeg absolut måtte vise Samsø - derefter overtager min datter + svigerfamilie sommerhuset da min datter og svigersøn også syntes at de skulle opleve øen.
    Dennegang skal vi netop bo i et sommerhus i Sælvig lige ned til vandet, hvor vi netop skal nyde solnedgangene:-) - man bli'r lidt småforelsket i denne ø, når først man har prøvet at bo der igennem længere tid.....\Pia Ø

    SvarSlet
  6. Glemte helt at skrive, at hvis man virkelig vil forkæle sig selv på Samsø, så skal man ta' en overnatning på hotel Strandlyst lige uden for Ballen på Strandvejen, og spise en middag på deres lille hyggelige og meget intime restaurant ....... Det var vildt luksus at prøve :-) \Pia Ø

    SvarSlet
  7. Det er en skøn ø! Har gode minder derfra, og en eller anden dag vender jeg nok tilbage for at se den igen :-)

    SvarSlet
  8. Hej igen - jeg holder ferie, så I må undskylde der går lidt længe inden jeg svarer i øjeblikket:-)

    Mads - fantastisk, tak for linket og stort held og lykke med jeres bryllup i Onsbjerg Kirke. Det kan kun blive en fantastisk oplevelse for både jer og jeres gæster. Åh bare det var mig:-)

    Hej Pia - hvor hyggeligt også at høre lidt fra dig om Samsø. Og Strandlyst har jeg ikke været på men vil bestemt huske det - det lyder meget romantisk også.

    Hej Piskeriset - dejligt du også har skønne minder. Du/I må komme og besøge mig når jeg er flyttet derover. Jeg må lave en madbloggertræf på Samsø!!!! Det er da helt oplagt!

    SvarSlet
  9. hej alle sammen ;O)

    sad lige & gågglede lidt på vores lille hotel da jeg faldt over denne tråd ...

    hvor er det dog bekræftende at læse alle jeres oplevelser fra denne skønne plet i danmark ;O)

    og selvfølgelig 1000 x Tak for de pæne ord om STRANDLYST ... det varmer i disse kolde måneder hvor man sidder & drømmer om det skønne sommerliv her på øen..

    kh
    strandlyst

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...