Sidevisninger i alt

fredag den 15. juli 2011

Gulerodsboller med solsikker og sesam

En af de dejlige veninder ringede i aftes, og ville gerne komme forbi i dag til formiddags-te, bl.a. fordi hun havde en sending varer til kage-pyntning, som hun havde bestilt i Holland, og som jeg så også kunne få, nu hvor hun er heldig at holde ferie. Det er jo i hvert fald ikke skovturs-vejr idag, så varm vanille-te og nybagte boller er rigtig passende:-) Heldigvis havde jeg gær i huset, og også noget kærnemælk og gulerødder! Det måtte blive til nogle "hjemmestrikkede" boller - og da de blev rigtigt lækre får du lige opskriften, som jeg biksede dem sammen.

50 gram smør
3 dl mælk
2 dl kærnemælk (evt youghurt naturel)
50 gram gær
2 tsk salt
2 spsk rørsukker
2 fintrevne gulerødder
1 stor håndfuld solsikkekerne
1 dl rugmel
ca. 800 gram godt hvedemel
æg til at pensle + sesam eller andet til drys

Smelt smørret i mælken, og lad de afkøle. Rør gæren ud i kærnemælken. Bland de to slags mælk og tilsæt resten af ingredienserne. Jeg kan ikke sige præcist, hvor meget mel, jeg brugte - jeg ælter det godt indtil det netop lige kan slippe fingrene. Lad hæve tildækket ca 1 time. Form til boller (jeg fik 16 store boller), lad efterhæve ca 20 minutter, mens ovnen varmer op til 200 grader. Pensl med æg og drys med sesam eller hvad du har lyst til. Bages ca. 20 minutter eller til de er pænt lysebrune.


Den gode honning, jeg har fået i gave og en økologisk ost var godt tilbehør:-)


Og mens jeg sidder og blogger holder Emil moralen oppe, og kigger efter om Olivia kommer og gider lege, når jeg ikke er til noget ..... Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...