Sidevisninger i alt

søndag den 3. juli 2011

Suppeurter

Er alle mand til stede? Håber ikke at nogen druknede i gårsdagens vanvittige regnvejr? Det var jo helt ekstraordinært her i København og på Frederiksberg, hvor jeg bor. Jeg tror aldrig, jeg har hørt så høje brag og kæmpe lyn i alle de år, jeg har boet her. Samtidig med at regnen virkelig bare fossede ned. Taget i vores ejendom kunne ikke holde til mosten, og da jeg bor på 5. sal begyndte regnen pludselig at tap-løbe ned gennem mit loft!!!!! Så frem med alle lagre af håndklæder og 2 spande! Vores formand var heldigvis hjemme, og kom mens det var værst, så han kunne se, jeg ikke var helt fra snøvsen, da jeg fortalte om det. Så nu er her grimme sprækker og maling, der begynder at skalle af. Jeg håber, at der kan komme håndværkere hurtigt inden det næste regn kommer. Nå, men det er jo bare en lille ting i forhold til så mange andre sikkert.

Men det gir' et indtryk af, hvilke voldsomme kræfter naturen indeholder. Hvor pokker kommer det fra? Hvordan kan himlen bare sådan buldre og brage? Det bliver nemmere at forstå omfanget af naturkatastrofer ude i verden, og alle de stakkels mennesker, der mister alt. Som Selina Jul fra Stop Spil af Mad siger: Måske vi skulle gøre noget ved klimaforandringerne inden de gør mere ved os?



Nå, jeg er jo på kur remember! I går gik faktisk ok, jeg holdt mig i skindet, selv om den søde tand kaldte sent i aftes! Det er som om, det allerede føles nemmere her til morgen. Indtil videre er her ikke blevet lavet noget lækkert slanke-mad, så jeg vil spare jer for et billede af de 2 stk. fuldkornsknækbrød med ost jeg har fået i idag:-)

Derfor får I et billede af nogle grøntsager i en plastikpose. Ha, ha - det er godt nok madblogging på et højt plan! Men der er altså en mening med det, nå! Jeg vil bare minde jer om, at I skal lave jer sådan en eller flere poser til jeres fryser med rester fra grøntsager, som I ellers ville smide ud. Hver gang jeg har porretoppe, stængler fra persille, trætte gulerødder, bladselleri... ja, hvad som helst. Så renser jeg det grundigt og propper det hele ned i en stor pose, som jeg løbende fylder op med mine rester. Når jeg så næste gang står med et kyllingskrog eller ben fra kød, så er det bare at smække det hele i en gryde, og koge den lækreste fond.

Tidligere brugte jeg nye, hele grøntsager, når jeg ville lave fond, men det er der slet ikke nogen grund til. Det føles godt at få det hele udnyttet til sidste smags-molekyle.

Se, se for et husmoder-Stop-Spild-af-Mad-råd lige fra formiddagen, hva...........ha' en smuk søndag. Nu skal jeg ud og købe ind og fylde lagrene med SUNDE ting! Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. :-) Husk at bare fem mandler efter et måltid kan stabilisere dit blodsukker, så du ikke bliver så sukkersyg. Og hvis det ikke virker, kan the med honning nogen gange hjælpe - HEPPER PÅ DIG!! (måske jeg selv skulle rykke med dig. NU hvor jeg ryger på tre ugers tvungen ferie, da jeg har sagt ja til forlængelse af seneste kontrakt)

    SvarSlet
  2. Min søde tand kan snildt afhjælpes med 2 tern mørk kvalitetschokolade eller en lille håndfuld frosne vindruer- de får en hel speciel og lækker konsistens af at blive frosset..

    SvarSlet
  3. "Samtidig med at regnen virkelig bare fossede ned. Taget i vores ejendom kunne ikke holde til mosten, og da jeg bor på 5. sal begyndte regnen pludselig at tap-løbe ned gennem mit loft!!!!! Så frem med alle lagre af håndklæder og 2 spande!"

    Aj hvor ubehageligt, Tante Sød! Og uhyggeligt, ikke? Vi fik også vandskader herhjemme... Det er tankevækkende at vi mennesker går hen og tror at vi er åh-så-super-overlegne og så kommer Moder Natur og virkeligt viser os hendes store kræfter.

    Men vi kan allesammen bidrage til at skure ned for CO2-udslippet - vi kan gøre dét vi kan (udnytte madrester, mindre madspild, tage cyklen, osv). Og måske kan det lykkedes. Hvis hver eneste af mennesker gør et lille forsøg, vil det kunne rykke i den store helhed.

    Men det kræves alles fælles indsats.

    Det nytter ikke, hvis Danmark prøver at spare på CO2 - mens de store industrilande som Kina og Indien storudleder CO2.

    Så spørgsmål er om hvad det kommer til at ende med i fremtiden. Vil vores børn opleve en verden fuld af naturkatastrofer og vand? Måske.

    Men vi kan forsøge at gøre det godt for klimaet. Måske vil det lykkedes. Måske er det for sent.

    Men i det mindste kan vi sige at vi har prøvet.

    Hav en dejlig aften.


    KH
    Selina

    SvarSlet
  4. Hej Frk Skjold - dejligt at du er på igen. Håber at høre en masse fra din hånd, mens du holder ferie. Det ville da være top hyggeligt, hvis du også lige skal smide et par kilo. Det kan jo bare være et mindre mål. Tænk lige over det:-)

    MissMuffin - desværre kan jeg bare ikke li mørk chokolade! Men det med vindruer lyder sjovt - det vil jeg prøve.

    Kære Selina - mange tak for din lange kommentar. Ja, selv om mange ting ser håbløse ud i øjeblikket, så tror jeg på, at vi skal blive ved med at gøre vores bedste. Jeg tror også at alt der sker i øjeblikket er et udtryk for at Moder Jord renser ud i alle gamle traumer og negative energier, og at det nye paragdime som vi allerede er godt på vej ind i, vil blive en helt anden tid. Vi skal gå fra det maskuline og det mentale univers, til en mere feminin og hjerte energi. Og der må først renses ud.... det betyder naturligvis ikke at vi mennesker bare kan gøre som det passer os, tvært imod har vi netop alle et ansvar for at komme så godt videre som muligt.
    Hvor jeg dog virkelig beundrer dig - jeg ved, hvor meget du har arbejdet på det sidste, og fået fantastiske aftaler i stand. Og alligevel prioriterer du os andre og detaljen. Jeg er oprigtigt imponeret. Jeg ønsker dig den bedste sommer ever. KH Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...