Sidevisninger i alt

torsdag den 7. juli 2011

Lotte's grillmiddag

I aften var jeg inviteret til hygge og grill hos min veninde, og vi har jo bare været så heldige med det skønne vejr. Lotte er en haj i et køkken, og elsker først og fremmest at bage. Vi taler meget om mad og opskrifter, når vi er sammen! Hendes mand skyndte sig også at gå indenfor, da vi havde spist .... og det kan man ikke klandre ham for!!!


Selv om hun havde været på arbejde, stod denne skønne foccia i ovnen og duftede, da jeg kom. Uhh, helt nybagt og med en perfekt krumme, blød og fyldig med den helt rigtige smag, og de små cherrytomater både pynter og forstærker oplevelsen. Opskriften er fra Amo's bagebog nr. 2, men du får den lige hurtigt her, da den er værd at bruge:

450 gram pizzamel
25 gram gær
3 dl vand
2 dl olivenolie
1 tsk fint salt
Pynt efter eget valg, fx krydderier, tomater, forårsløg
Opløs gæren i lunkent vand, tilsæt olie, mel, salt og ælt dejen godt sammen. Lad hæve lunt ca 40 minutter. Slå dejen ned og kom den i en form, fx bradepande, der er smurt med rigeligt olivenolie. Lad efterhæve 30 minutter tildækket. Prik dybe huller i overfladen med fingerspidserne. Pensl med lidt olie og drys med havsalt. Kom krydderier etc på. Bages ca 20 min i en 220 grader varm ovn. Lad brødet køle af i formen. Er fryseegnet - kan lunes inden brug.


Der var en saftig kylling i grillen, og jeg havde medbragt salaten - som jeg da helt glemte at tage et billede af:-) De fine gule skåle var til salaten...


Kyllingen blev grillet på en rist, og under den stod et fad med marinerede kartofler og gulerødder. De smagte bare så godt, og kartoflerne var helt sprøde og pomfritt-agtige .... godt dryppede med kraften fra kyllingen.


Desserten var et eksperiment - Lotte og hendes mand er Elvis fans, og havde lige været på rejse, hvor de havde spist Banana Pudding, fordi det efter sigende skulle være Elvis's yndlingsdessert. Så Lotte havde skaffet kogebogen på dansk, og ville selv forsøge sig ud i at efterligne den udgave, de havde fået serveret på rejsen. Desserten består af en vanillecreme, som lægges lagvis sammen med tynde skiver af banan, og med knuste makroner. Den toppes med pisket fløde og hakket god bitter chokolade.

Det var sjovt at prøve den - smagen var mild og godt med den mørke chokolade, fordi det var af en god kvalitet. Men det er også en tung sag, og man vil i hvert fald ikke bede om én mere:-) Nu er vi jo heller ikke Elvis.....


Hvis du er heldig kan du se opskriften på desserten her .....det er ikke så kompliceret:-)

Som I kan se har jeg allerede rygrad som en regnorm, og har efter 4 dages grusom sukkerafvænning allerede ikke kunnet modstå en middag - men helt ærlig, når man er den eneste gæst, og ens veninde har gjort så meget ud af det, så er det altså verdens bedste grund til at vente med at gå videre på kuren til NU!
Tak for en dejlig aften - nu er jeg også helt træt! Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Men helt ærligt, hvis det ikke er sammen med gode venner man skulle "synde", hvornår skulle det så være? Nyd det mens du gør det, og op på hesten igen i dag :)

    SvarSlet
  2. Ja, sådan havde jeg det også. Hvis man kun gør det, når man er i godt selskab og lar vær med det der alene-spiseri, så er jeg i hvert fald godt hjulpet allerede. Kan du ha' en hyggelig dag - måske er det i dag du trækker lod om din fine give away? Knus M

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...