Sidevisninger i alt

onsdag den 14. december 2011

Chokoladekage uden mel - men med friske blåbær

I fik aldrig opskriften på den skønne chokoladefondant - som bages helt uden mel, og derfor også kan serveres for folk, der ikke tåler gluten. Den er enkel at bage og et skønt hit for chokoladeelskere. Og så synes jeg den blev rigtig smuk med de friske blåbær og et drys af sølv. Måske kagen til nytårsaften?


Klar til at indtage - jeg bagte den om formiddagen, men måske ku' man godt bage den dagen før.


Lige kommet ud af ovnen, og så falder den bagefter en smule sammen - og det skal den! Opskriften er fra en af mine nye bøger om chokolade, som jeg før har vist frem:

200 gram letbitter chokolade
50 gram usaltet smør
2 spsk brandy
6 æg delt i blomme og hvider
75 gram sukker
1½ bakke blåbær
lidt sukker

Smør en springform på 23 cm og beklæd den med bagepapir. Smelt chokolade og smør over vandbad, tag af varmen og tilsæt brandy. Pisk æggeblommer sammen med 50 gram af sukkeret til det er tykt og hvidt. Rør blandingen sammen med chokolademassen. Pisk æggehviderne stive i en anden skål og når de er næsten stive piskes resten af sukkeret i lidt ad gangen. Fold med en stor metalske først 1/4 del af hviderne i dejen og dernæst foldes resten af hviderne i. Kom i springformen og bages i en forvarmet ovn på 160 grader i 35 minutter eller til kagen er godt hævet. Den køles af i formen.

En skefuld meget lidt pisket æggehvide (tag fra af dem du har gang i) vendes rundt i blåbærrene og de fordeles på bagepapir og drysses med sukker. Pynt evt med sølvstøv eller andet og server med letpisket fløde.



Her er 1½ bakke blåbær - de skulle vendes i lidt pisket æggehvide, og jeg gjorde den fejl at piske dem næsten stive. Det skal du IKKE gøre - bare lige piske dem en anelse, og så vende dem i sukker bagefter og lade dem tørre på bagepapir til de skal bruges.


Og nå ja - letpisket økologisk fløde kan man da næsten ikke komme udenom - velbekomme:-) Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Aiii skulle aldrig have tilmeldt mig dig blog....du fremviser jo den ene lækre fristelse efter den anden ! - MUMS mums mums endnu engang :-)

    SvarSlet
  2. Uhada! Nu har jeg sikret mig selv søde drømme igen :-D

    Det er smukt med de blå farver og sølvstrejfene :-)

    SvarSlet
  3. Nåååå søde drømme vil jeg gerne bidrage med:-) Tak for det med smukt... sov godt og DRØM

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...