Sidevisninger i alt

torsdag den 8. december 2011

Vanillekranse... dem med mandler

Vanillekranse er min ultimative julesmåkage. Smagen af barndom, tryghed og forventningens glæde. Så nu er her bagt den første omgang, og de er helt perfekte. Og der er delt ud af dem til travle veninder. Og der er lovet endnu flere ud, så nye hold er på vej ..... hvis du ikke har din egen yndlingsopskrift kan du da lige få min her. I hvert fald indtil videre...


Ahh, hvor en hyggelig dåse at have på lager .....så længe det varer


Frem med minihakkeren - mandlerne skal være temmelig finthakkede, da de ellers sidder fast i stjernesprøjten ....


Opskriften kommer her og er den fra Amo's julebagebog:

250 gram mel
125 gram sukker
Korn fra 1 god vanillestang
200 gram smør
1 æggeblomme
100 gram finthakkede mandler

Bland alle ingredienser i en skål og smuldr hurtigt smørret heri. Alt dejen sammen med let hånd. Ikke mase, ælte, trykke osv vel! Lægges koldt mindst 1 time og gerne op til 2 uger. Sæt en stjerneform i din kødhakker og kør dejen igennem her. Form de 6-8 cm stænger i kranse og læg på bagepapir og bag ved 200 grader forvarmet ovn i 6-8 minutter.


Dejen klar til at hvile ...


De blev måske ikke perfekte i looket - men det er også mange år siden jeg har bagt vanillekranse, fordi jeg har manglet en gammeldags kødhakker....


Lysebrune, sprøde og lige til at snuppe en enkelt, selv om de stadig er lune .....håber du ku' få lyst til selv at bage. Det bidrager til julestemningen med den slags gøremål.

Og se så i øvrigt lige her - tænk den her vildt fede taske fra Adax kom med posten i går - den har jeg sørme været så heldig at vinde i deres julekonkurrence på facebook. Jeg elsker bare den farve, og den er superlækker. Skynd jer ind på Adax - der er lækre præmier hver dag. 




Heldige mig, hva'....krydser fingre for du også får uventede overraskelser af den gode slags...
Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Tillykke med gevinsten. Hvor ser den bare lækker ud, den ville også lige passe til mine farver :)

    SvarSlet
  2. Mange tak Tutsi - jeg har brugt tasken idag og er bare rigtigt glad for den. Tror mange af os rigtigt godt kan li' den farve:-)

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...