Sidevisninger i alt

søndag den 8. juli 2012

BØF Lasagne - med det hele!

Gad vide om den her servering kan gå ind under fusionskøkkenet??? Den opstod i dyb konflikt:-) Men der blev forhandlet og det endte med at tilfredsstille begge de stridende parter. Fredsmægling på højt plan. Det har verden brug for. Lad os starte med os selv.

Fryseren bød på 2 øko entrecotês - og den ene part havde craving på grillet bøf med det hele - altså bløde løg, ristede svampe, halve stegte tomater og gorgonzolasauce! Den anden havde craving på lasagne - helt ærligt, det regnede, det var længe siden -  og nå, ja bare LYST!

Ud af det hele kom en lækker syndig bøf-lasagne med gorgonzolasauce:-)


Der blev brugt følgende til 4 portioner:

2 øko entrecotês i alt 300 gram
500 gram brune svampe
2 store øko løg
1 stor øko squash
1 stort glas hele flåede øko tomater
1 pakke friske lasagneplader
1/4 fløde - her er det 38%, fordi det er den eneste, der fås i øko udgave, men brug hvad du synes
½ pakke mild gorgonzola
revet emmenthaler til toppen + lidt revet peccorino også til toppen
salt, friskkværnet peber, lidt smør til at stege i


Bøf, bøf, bøf .....fra en forhåbentlig venlig dansk ko!


Start med at skære grøntsagerne - løg i tynde ringe, svampe i kvarte eller mindre, hvis de er store, og squash i små tern. Kødet også i ret små tern. Hele flåede tomater i store bidder.

Svits kødet på en godt varm pande i lidt smør, krydr med salt og frisk peber. Lad det få godt med farve - stegeskorpe gir' smag, men selvfølgelig må det ikke blive sort. Stil til side. Svits herefter svampene på samme hede pande - stil til side. Så på med løgene og måske en anelse mere smør, stil til side. Til sidst svitser du squash, så de får en anelse farve og bliver lidt "gennemsigtige", stil til side.

Hæld fløden på panden + saften fra glasset med flåede tomater - tilsæt ½ pakke gorgonzola i små bidder og pisk det helt ud i saucen. Smag til - evt mere salt, peber og et nip sukker?

Læg en anelse sauce i bunden af et pænt stort ildfast fad, herefter dæk med lasagneplader. Oven på først halvdelen af svampene, halvdelen af løg og squash og tomater. Og fordel halvdelen af kødet rundt i fadet. Tilsæt lidt mere af saucen. Et nyt lag lasagneplader og gentag med resten af fyldet. Slut med et sidste lag lasagneplader, fordel al saucen henover og drys de to slags revne ost over det hele. Bages i ca. 30-40 min ved 200 grader. Tag den ud af ovnen og lad sætte sig i 7-8 min inden den serveres varm - her med dampet sprød broccoli, fordi vi har så godt af den - og ellers bare sørg for at spise flere grøntsager eller salat til lasagnen.


Lasagne er ikke pæn mad, men nøj hvor denne her er fyldt med saft og kraft ....


Sådan blir 300 gram kød nemt til 4 personer - selv om lasagne ikke er spor sundt, så er der faktisk ret meget grønt i retten her. Husk at brød ikke passer til lasagne. Vi har ikke brug for flere kulhydrater - så hellere på med grønne sager, som det myldrer med lige nu.

Gad vide hvad I tænker - er den her kombi for mærkelig eller ku' du finde på at lave den selv? Print denne artikel

8 kommentarer:

  1. Æhh, det er jo en fantastisk idé men måske en smule for "anderledes" til mig. Jeg er ikke den store bøf-spiser men jeg tror alligevel ikke, at jeg ville nænne at skære de fine bøffer i tern og proppe dem i en lasagne ;o)
    Men det ser nu ret lækkert ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. hæ hæ, tak for ærligt input - og jeg gir' dig ret i at det måske var lige lovligt uartigt at bruge gode bøffer sådan. Omvendt spiser man meget mindre kød og det vil jeg gerne være fortaler for:-)

      Slet
  2. Jeg synes, det er en genial ide, og jeg kunne godt finde på det. Sagtens, men jeg er også til den slags "fusioneskøkken", når rester inspirere mig. Og man kan jo også sagtens lave gorgonzola-delen og resten med hakket kød, hvis man ønsker. Men man spiser jo også bøf (oksekødsstykker) med gorgonzolasauce og pasta, så jeg kan ikke se det underlige!

    Så jo jeg skal prøve ved lejlighed! God weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. næh, det kan jeg da godt se ved nærmere eftertanke ... altså den med pasta, oxe og gorgonzola. Men dejligt at høre du ku' finde at lave det en dag - tak for weekendønsker, sådan nogle går så hurtigt:-)

      Slet
  3. Det ser rigtig godt ud :) Tror snart jeg har været omkring en ret stor del af lasagneudgaver lige fra fisk, vegetar og kylling til ost og lam.
    Lasagne er bare godt til "tøm-køleskab og fryser", så den her udgave er helt sikkert sat på listen.

    God søndag

    Mange hilsner

    Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. ja lasagne er bare godt med mange ting. Har også lavet dem du nævner på nær med lam - og mig som virkelig holder af lam. Det må da også prøves. Så laver jeg vist moussaka når jeg har hakket lam .... tak for din søde hilsen KH Marianne

      Slet
  4. Det kunne jeg SAGTENS finde på at lave.. Mums hvor ser det lækkert ud! Jeg burde vide bedre end at kigge forbi din blog, når jeg sidder her og er halv (hel) sulten og der er over 1 time til frokost..

    Kærligst Lea

    SvarSlet
  5. Lasagne er meget sjældent pæn mad, men til gengæld er det en af mine yndlingsretter, og denne version måtte da meget gerne komme på vores spisebord :-D

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...