Sidevisninger i alt

søndag den 5. juni 2011

En Frederiksberg-klassiker...

Jeg sku' egentlig ha' lavet middag hjemme hos mig til en af mine venner. Men da jeg så, hvordan solen bare ville ha' opmærksomhed i dag, fik jeg ham heldigvis hurtigt overtalt til at mødes over en bid sen frokost i en af De Små Haver på  Pile Allé og en efterfølgende bif-tur.

Adskillige ture i de små haver hører bare til min sommer ... selv om jeg nok må indse, at det vist først var efter de 35 år, jeg begyndte at synes det var en hyggelig tradition!! Det er jo ærlig talt temmelig folkeligt, og nogle gange også lidt for folkeligt til min smag. Men det er så sjovt på den kitchede måde, at det er blevet en fast del af min sommer ....man kommer ikke for at blive set på, som på så mange cafeer. Her kommer man for at mødes...

Der ligger 3 forskellige restauranter på rad og række. Krøyers Have, M.G. Petersens Have og Hansens Gamle Familiehave. Og så ligger Bjælkehuset lidt længere oppe af vejen, som er stort set samme stil, men lidt mere stille og roligt. Lidt længere nede af vejen ligger Allé Gade 10 med sin helt egen lange traditionsrige historie her i byen. Det er et fint brunchsted i øvrigt, og billigere end de fleste cafeer.

I dag blev det M. G. Petersens Have. Den, der ligger i midten. Der er lidt meget Bakke-stemning til min smag, men omvendt er det også sjovt at se det folkeliv, der udspiller sig. I dag var der stuvende fyldt, da vi kom kl. 15.30. Og man kan se, der er mange lidt større selskaber, som sikkert har det som tradition eller folk, der fejrer fødselsdag osv.

Her ser du indgangen - det ligger i øvrigt lige før KB's tennisanlæg.  Jeg forsøgte at få taget et billede, hvor der ikke var mennesker på, men det var altså helt umuligt! 




Og her er vi lige kommet ind, og man kan vist godt fornemme stemningen, og se de rød- og hvidternede duge, hvide træbænke, levende musik med det bedste fra dansktoppen! Det sidste lidt irriterende, når man er kommet for at snakke sammen og i øvrigt ikke deler den musiksmag. Men altså - det tar' man med, det hører bare til. Hvis man skulle sige noget grimt om stedet, så kunne være at det lige ville være et sted for DF at holde deres sommerafslutning! Jeg forestiller mig at Pia K. kan lide danskheden her!

Her et billede hen mod udgangen ud til den berømte Pile Allé .....med kig til en ejendom, der i øvrigt til forveksling ligner den, jeg selv bor i i nærheden....(nogen der vil købe 140 kvm andelslejlighed øverst på 5. sal???) Jeg har været vildt glad for Frederiksberg hele mit voksne liv efter jeg flyttede fra Århus for at jobbe herovre. Men nu vil jeg ud af byen... trænger til forandring efter alle de år samme sted, og jeg vil ha' en lille have, så jeg kan lukke pelsdyrene ud ...
Vi bestilte 2 stk. smørrebrød hver - jeg et virkeligt lækkert ½ stk. rugbrød med roastbeef. Der var rigeligt med friskt og velstegt oksekød, og godt med peberrod og remoulade og en del grønne ting til at friske det op. Jeg var rigtig godt tilfreds med den anretning. Det meste af smørrebrødet koster omkring 65 kr. pr stk. Det er ikke sådan virkeligt store stykker, men fint og af god kvalitet. Betjeningen var hurtigt, venlig og professionel, selv om der var virkelig travlt.
Her får min ven mørbradbøf med bløde løg - jeg glemte at tage billede af hans karrysild. Han var godt tilfreds med begge dele. Jeg synes nu den mørbrad så ud til at sejle lidt for meget i en tynd sky, som vist mest stammede fra agurkesalaten ....men min ven er heller ikke så krævende som jeg er!


Jeg fik ½ rugbrød med hjemmelavet hønsesalat - og jeg tror faktisk at den vitterligt var hjemmelavet. Den kom i en lille glasskål, så man selv kom det på brødet. Det var sprødtstegt bacon, som jeg nu læssede over til min vens mørbrad, fordi jeg ved han elsker bacon, og fordi jeg selv er ret ligeglad med det. Også her var det godt med frisk peberfrugt, agurk osv. 
Vi drak såmænd bare hver sin kildevand, og de har sørme deres egen label:-) Det er da meget hyggeligt. Så sluttede vi med kage og et stk. ordinært lagkage til 45 kr. pr. person. Regningen lød i alt på 438 kr. 
Så hvis du skal til København som turist i løbet af sommeren, synes jeg da du skulle få den her gamle Københavner-tradition med på oplevelses-kontoen. Madmæssigt tror jeg, at jeg generelt synes bedst om Hansens Gamle Familiehave. 

Vi sluttede dagen med at gå i biffen (der var kun 2 andre tosser end os, der også gik derind på sådan en solskinsaften!!!) for at se Maos Sidste Danser. En film, vi begge synes rigtig godt om, og som jeg kun kan anbefale. Den er baseret på en virkelig historie om en kinesisk balletdanser, som bliver udvalgt til at tage til USA, og handler om de store dilemmaer med kulturforskelle, politiske magtkampe og hvordan det korrumpere det enkelte individ med store afsavn og traumer til følge. Heldigvis var der også en kærlighedshistorie sideløbende, og jeg måtte da lige tude lidt til slut ... :-) Og vi måtte da lige stå og tale lidt om filmen inden vi gik hen til bilen ... den gjorde indtryk!

Print denne artikel

7 kommentarer:

  1. Tjaaa hvad skal du have for lejligheden? (har faktisk selv set på kolonihaver i aften)... Ang pålægget, så må jeg da hellere blogger om de andre sunde typer salatpålæg jeg har i ærmet. F eks min sunde høns?

    SvarSlet
  2. Jeg elsker det sted. Deres Frederiksberg-gryde er et hit!
    Kh Sandra

    SvarSlet
  3. Hej Skjold - Jeg har også en overgang lejet med tanken om at beholde lejligheden og så få en dejlig kolonihave. Jeg har en veninde, der har en suveræn kolonihave i Ballerup. Men har så altså besluttet at sælge lejligheden, trække stikket helt ud i ½-1 år og flytte til Samsø for at tabe en masse kilo (!!!) og så komme tilbage og købe rækkehus. Lej. er vurderet til lige under 2,2 mill, og jeg vil sælge den for 1,8. Husleje er ca 4000. God og sund andelsforening. PS: der står hytteost på min indkøbsseddel idag, så jeg kan lave dit pålæg til imorgen!

    Hej Cphfoodie - jeg overvejede faktisk deres gryde, men tog så alligevel det kolde. Så vil jeg da helt sikkert prøve den i løbet af sommeren:-) Tak for din hilsen

    SvarSlet
  4. Det ser ud til at have været en skøn tur! Lige noget for mig, for jeg er ikke rigtig klar til Bakken og hende der Dot Båt, men jeg kan sagtens klare noget lækkert smørrebrød og kliché-danskhed i mindre mængder.

    Spændende med dine planer om at flytte. Forstår godt, at der kan være brug for luftforandring, ligemeget hvor glad man egentlig er for det, man har :)

    SvarSlet
  5. Wups, selvom prisen lyder rimelig, så er det lige over mit budget. Vil nu egentlig heller ikke flytte ;-)
    Kunne ellers godt se dig blogge herfra: http://www.dba.dk/herlev-kolonihave/id-72375832/

    SvarSlet
  6. @Carla - ha ha Dot Båt, den var go! Må tilstå jeg aldrig har været inde på Bakkens Hvile, men det har jeg faktisk planer om!!! Bare for at ku' sige jeg har prøvet det. Tak for hilsen
    @Frk S - eeejj, altså - hold op med at sende mig sådan nogle links! Det er jo totalt dukkehus og lige mig! Jeg ville isolere mig totalt, og jeg lover dig for at der ville blive stillet kage frem i den have og et skilt med hjerteligt velkommen til alle!! OG blogget på livet løs. Det er jo faktisk rørende pris for sådan et sted ...
    Jeg har haft min lejlighed hos mægler, men har pt taget den af igen,så jeg kan ikke sende link. Sætter den nok til salg igen til september regner jeg med ...

    SvarSlet
  7. Ja, det er møgnuttet på alle måder. Måske du skulle beholde et lille sted i kbh? Du ved bare når du får lejligheden solgt ;-)Det er jo også en slags rækkehus. Og ret fin beliggenhed...

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...