Sidevisninger i alt

torsdag den 9. juni 2011

Melonkoldskål med hyldeblomst og hindbær .... og en lille kokos-crunch

Det har været en dum dag. Jeg er mere ramt end jeg havde regnet med. Rystet, såret og bekymret for den kommende tid for både mig selv og mine kolleger. Har brugt dagen på at tale med både chefen og kollegerne. Flere forandringer på vej uden at have indflydelse på egen arbejdssituation. Jeg forsøger at berolige mit urolige hjerte. Om 100 år er alting glemt.... minder jeg mig selv om! Nok også før det.... håber jeg. Og ved jo, jeg selv vælger, hvad jeg vil tænke og føle. Trods alt. Selv om det ikke føles sådan lige nu. Men det er sådan - vi har vores frie valg.

Men det her har jeg dog fået lavet i dag, og det skal spredes for alle vinde hurtigst muligt. Den her opskrift, skal ingen snydes for. Den burde serveres i alle hjem senest i morgen aften! Jeg var næsten rigtigt glad i 10 minutter:-)

Jeg kommer til at lave den her koldskål 100 gange mere i mit liv - om Universet vil. Jeg vil servere den for mange gæster som dessert i løbet af sommeren, og vil nok ligefrem bære den frem i litervis, hvor jeg end kommer frem. Som gave. For det er den. En gave!

Opskriften fandt jeg helt tilfældigt i ugens Føtex tilbudsavis! Jepp, it's true. Ser man det!


Koldskålen er svagt lysegrøn fra den søde Galiamelon..... og når man så tager et af de flotte raffinerede hindbær... og så en bid af "kammerjunken" med kokos, havregryn og smør ... lykkehormonerne er allerede i gang med at virke ....

 Koldskålen laver du af:

1 Galia ell Canteloup melon
½ liter økologisk kærnemælk
250 gram græsk youghurt (jeg brugte ½ liter øko ymer, som jeg havde)
1 dl koncentreret hyldeblomst-saft - læg lige mærke til at min hedder Frk. Hjertefryds Hyldesaft. Smiler.

Bare blend melonen med kærnemælken, og bland det med de andre ting. Hvor svært kan det være!

 Så er der de der kokoscrunch:

75 gram smør
75 gram rørsukker
½ dl flydende honning
60 gram kokosmel
1 spsk vanillesukker
60 gram havregryn
Bland det hele sammen! Tril små kugler, som du trykker lidt flade på en bageplade. Bag ved 200 grader i ca. 8 minutter. Lav god plads mellem dem - de flyder meget ud!! Det vidste jeg jo ikke endnu, så mine flød sammen. Skidt med det. De smager sødt og syndigt ...

De måtte lige igennem en skilsmisse med en stor kniv....


Hæld den kolde melon/hyldeblomst-koldskål i en pæn tallerken, top med hindbær og evt. nektariner i små tern og server kokos-chrunch sammen med. Næste gang vil jeg servere for gæster i en lille dyb glasskål, og stille den på en tallerken og lægge "kammerjunkerne" ved siden af.

Det er sommer i Danmark det her!! Print denne artikel

6 kommentarer:

  1. Nøøøøøj det lyder lækkert! Sender lune tanker

    SvarSlet
  2. Ja, jeg kan så stadig ikke kommentere som "mig selv"..
    Det lyder virkeligt meget lækkert og anderledes!
    Håber, at jeg finder tid og anledning til at få det afprøvet, for melon, hindbær og kokos er totalt lækkert. Uhm..
    Kristian vil næppe synes, at det er særligt lækkert, så jeg må finde nogle stakkels gæster et eller andet sted, haha..

    Det er trist med din arbejds-situation, men det er vigtigt at passe på sig selv, for ellers er man til sidst slet ingen ting til.
    Har du mod på det, så prøv yoga. Det er virkeligt godt til at give ro oveni.
    Jeg føler mig altid dejligt tilpas og rolig efter sån en time..

    MissMuffin

    SvarSlet
  3. Det lyder pivlækkert - er især fascineret af det crunch - en spændende variant, jeg lige må overveje ;-)

    Til gengæld er det trist at høre om dit arbejde. Håber sådan for dig, at det lysner snart! De bedste ønsker og kram herfra :-)

    SvarSlet
  4. Sjov idé! og må arbejdet behandle dig og kollegerne godt. Nogle gang - når de positive tanker lige kigger i min retning - så tænker jeg om en træls situation, at måske den i virkeligheden er god, altså måske man senere vil se tilbage og tænke, at det var heldigt, det skete. Koldskål af den kaliber virker dog nok bedre :)

    SvarSlet
  5. Den bliver sgu afprøvet i løbet af weekenden. Ser prof og lækker ud :-)

    SvarSlet
  6. @Frk Skjold: Lune tanker luner:-) Tak

    @MissMuffin: Jeg kan næsten ikke forestille mig at selv Kristian ikke vil synes det er lækkert, men ellers er jeg sikker på at dine veninder ikke vil føle sig spor stakkels over den her dessert:-) Tak for trøst med mit arbejde og jeg har faktisk gået til yoga for mange år siden, og det er dejligt.

    @Piskeriset: Jaa, du sku' lige overveje:-) Mange tak for kram og ønsker - dejligt!

    @Carla: Ja, man ved jo at det altid vender igen heldigvis. Og du har ret i den der med at kriser tit senere viser sig at være gode for en ... måske er jeg bare ved at gøre mig klar til at flytte og komme til Samsø...

    @Spismitsvin: Ha, ha - sjovt navn. Og velkommen her, hyggeligt med enhilsen. Og ja, lav endelig dn her, den er altså et sommer-hit

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...