Sidevisninger i alt

torsdag den 30. juni 2011

Svinø og Kostræde

Så har jeg været der igen. Der hvor lykken vender. Til det bedre forstås. Har I mon nogensinde hørt om Svinø? Næppe. Selv havde jeg heller ikke før min bonusfamilie flyttede dertil for nogle år siden. Det ligger sydpå! Mellem Næstved og Vordingborg - og der er smukt lover jeg:-)


Sådan er udsigten, når man lige er drejet ad Svinø til .....


Her kan I se - den er god nok! Der er noget, der hedder Svinø og Kostræde ....det må da være en landmand, der har navngivet det område! Klik på billedet og se vejskilte i stort format...


Jeg medbragte en stor, fed lammekølle på hele 3,5 kg, som jeg har købt på Gløvermosegård. Den skulle klædes pænt på, og så en tur på grillen ..... den blev ridset, smurt godt ind i olie, derefter gnedet med hjemmelavet ramsløgsalt, friskkværnet peber, drysset med frisk rosmarin og esdragon fra haven og så spækket med godt med splitter af hvidløg .... uhmm.....


Mens vi ventede på lamsebassen, tog farfar sig en slapper med børnebørnene .... som havde store slikkepinde efter en glad dag i Tivoli ...


Morfar serverede imens nogle eksperimentelle drinks .... noget med nordafrikansk is-te med mynte .. og meget vodka! Og spædet op med rom!!! Hmm .... den laver vi vist ikke sådan igen!


Farmand havde til gengæld lavet de her virkeligt lækre snacks - de var bare for gode!! Dem får du lige en hurtigt opskrift på:

1 stort glas soltørrede tomater i olie
400 gram god revet ost
1 stor dåse koncentreret tomatpure
7 fed knust hvidløg
diverse krydderier, fx oregano, chili osv.

Blend hele skidtet sammen og smør det ud på lange, halve flutes, og så en tur i ovnen - 200 grader indtil de ser lækre ud! Dem skal jeg i hvert fald selv lave til gæster ....


Mor diskede op med det her skønne bræt - det er bare det bedste lammekød, jeg vist nogensinde har fået. Perfekt grillet, utroligt saftigt og smagfuldt på den rigtige måde .... fra et dyr, der har haft et godt liv nede omkring Havdrup


Vi fik taziki, blomkålssalat med løvstikke og ærter, nye kartofler ..... nams det var godt ...rødvinen viser vi ikke frem, den blev drukket!


Herefter blev alle de voksne inviteret til sandkage på legepladsen .... der var dækket fint op:-)


Og hvad er mere oplagt at slutte af med end en stor skål jordbær ...... åh, skønne liv!


Se, hvad landet bragte med helt ind til byen ...... æg med fjer og møg fra de brune damer i hønsegården, som er det pureste guld, og Emil synes at det friske løvstikke, estragon og mynte duftede rigtigt godt .... måske har der været en pindsvin eller en lille mus forbi? Han vil også gerne flytte på landet ...

Og nu skal der koges fond på lammeknogle og løvstikke, og laves nyt urtesalt med de andre urter ... Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. ..... Der kan du se hvad jeg siger.... der er så skønt på landet :-)
    Glæder os allerede til næste besøg. Tak for dig...

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...