Sidevisninger i alt

fredag den 17. juni 2011

Hade-mad for dyrevenner

Ferien - sommerens højdepunkt for de fleste af os - er lige om hjørnet, og dermed også skønne rejser for rigtigt mange mennesker. Ud og opleve. sanse, frydes, overraskes og reflektere over andre kulturer og værdier. Det er lærerigt og giver stof til eftertanke.

Med rejserne følger også god og dårlig mad - og spændende og anderledes mad, som man måske dårligt ved, hvad er. Jeg vil tro, alle der har en madblog eller læser madblogs har en særlig opmærksomhed på de kulinariske oplevelser. Og dermed også en særligt ansvar, hvis du spørger mig. Et ansvar for ikke at støtte dyremishandling eller udryddelse af truede dyrearter - uanset hvor lækkert maden måtte se ud! Husk at spørge ind til, hvad det er du får serveret - vær bevidst om ikke at vælge retter, hvori der indgår dyr, der er truede eller mishandlede.


I den sidste udgave af Dyrevennen er der en fin artikel om netop dette - At rejse er at spise - men ikke alt! 10 retter enhver dyreven skal være varsom med at sætte til livs. Af kendte spiser kan fremhæves:

ÅL -. fisken er i stor fare for at uddø, og bestanden vurderes til at være bare 2% af hvad den var for 25 år siden. Biologer anbefaler totalt stop af fiskeri af ål.

FOIE GRAS - desværre en af de mest spiste delikatesser, og er fedtlever frembragt ved systematisk tvangsfodring af især ænder. Flere gange dagligt får dyrene pumpet store mængder olieopblandet majs direkte ned i mavesækken. I løbet af et par uger udvikler de under stor lidelse en syg, forstørret lever. I Frankrig alene måtte 35 millioner ænder lade livet i foie gras produktionen i 2009!

SKILDPADDE - 75% af skildpaddearterne vurderes at være truet, bla. også fordi de bruges til naturmedicin og som kæledyr. Men de er også en populær spise i det østlige USA, Mellemamerika og Asien. Hold dig fra dem!

HAJFINNE - dels er hajer udryddelsestruede på grund af overfiskeri og dels foregår der stor dyremishandling for at få de eftertragtede hajfinner. Ofte fiskes hajerne op, og får skåret alle finner af og smides tilbage i havet til en langsom og pinefuld død. Hajfinne ses ofte i suppe på kinesiske restauranter.

LEVENDE DYR - for at signalere friskhed er der visse steder, særligt i Asien og Kina, prestige i at servere levende dyr!! Fx kan du finde frøhjerte, der serveres mens frøen er i live og hjertet banker. Du kan få levende blæksprutte og i Kina findes en ret med karpe, hvor kødet pilles af den levende halvkogte fisk med spisepinde. Jeg græder ved tanken!

DELFIN - findes oftest i Japan, på Færøerne og i Peru. Der foregår en kæmpe delfinjagt, hvor 20.000 delfiner må lade livet i en regulær og meget voldsom massakre. Det er ikke alene groft dyremishandling, men der er også stor sundhedsfare forbundet med at spise delfinkød, da de indeholder meget store mængder kviksølv.


Jeg vil stoppe her - vi kan jo desværre ikke redde hele verden, som man siger. Men vi kan gøre hver sit. Gøre vores bedste og træffe bevidste valg. Der er  masser af dyremishandling at tage fat på både i udlandet og herhjemme. Husk også på rejser ikke at støtte tyrefægtning og betal ikke for at se dansende bjørne. Og vidste du at delfinerne i de store delfinarier lider under fangenskab og dør langt tidligere end i naturen? Selv om de ser søde og glade ud, og vi tror de kan lide at optræde ..... de har mange helbredsproblemer og lider psykisk og har stor overdødelighed.

Læs evt. en masse mere om disse ting, bla. hos Dyrenes Beskyttelse og WSPA.

Når det er sagt - så rigtig god rejse ud i den fantastiske verden til alle. Print denne artikel

11 kommentarer:

  1. Kære Marianne

    Åh, det slår lige en streng an i mig det der. Vi er enige meget langt hen af vejen når det kommer til dyrevelfærd - men det er foie gras'en der skiller os. Jeg elsker det simpelthen og får det tit på min yndlingsrestaurant her i byen. De importerer det nemlig fra Ungarn hvor "gæssene går på friland med græs og grønt og bliver kun håndfodret de sidste tre uger før slagtningen og typisk kun fire-fem dage. Ikke noget med at stoppe majs ned i halsen på dem. De spiser frivilligt af hånden i et kvarters tid, men kun hvis de ikke selv pirker majsen op. På den måde bliver de lyntilvænnet og spiser selv frivilligt videre". Leverne bliver naturlig vis ikke så store og 'fine' som hos de franske ænder - men det er trods alt behandlingen af dyret der er vigtigst - så kan jeg godt nøjes med noget der lidt dårligere kvalitet. Faktisk fik jeg mere dårlig samvittighed over at spise den ål jeg fik serveret på Malling & Schmidt i sidste uge - der gjorde jeg endda mine medspisere klart at det var en truet dyreart. OG så prøvede jeg at nyde det og sige til mig selv at det sikkert var sidste gang jeg kom til at spise sådan et stykke røget ål.

    Jeg ved det er et meget kontroversielt emne med foie gras - og jeg spiser det også helst under de rigtige forhold. Jeg er bare ret så træt over at skulle forsvare mit valg over for folk der ikke selv tager en pind stilling til deres kost generelt og fylder skrald og mishandlede dyredele indenbords mens de peger fingre af mig.

    Jeg synes også der burde fokus på alle de ting man heller ikke burde spise når man holder ferie herhjemme inden for landets grænser: æg fra burhøns, neutral marineret kylling, billigt svinekød og udpint malkeko. De fleste danske slagtedyr lever under så kummerlige forhold at hvis almindelige mennesker kom ud og så det med egne øjne ville de straks blive vegetarer. Burhøns burde forbydes, de plukker hinanden halv ihjel og har syreskader på fødderne - når de ikke længere er i stand til at lægge æg ryger de igennem en kværn til minkfoder. De fleste svin ankommer til slagteriet med sår og akut stress - de har stået op i en hal og aldrig set dagslys og gået i deres eget lort i hele deres levetid + de har fået så meget medicin at de ikke burde sælges som menneskeføde. Der dør 25000 smågrise OM DAGEN i Danmark. Hallo, det er 9 millioner små liv der går til spilde hvert år - fordi vi har presset svineproduktionen til smertegrænsen. Men det gør flæskestegen i supermarkedet bliver jo billig - og det er åbenbart det vi vil ha'. Og jeg kunne blive ved - men jeg stopper min tirade her :-)

    Sorry, det var ikke meningen at overtage dit kommentarfelt - men jeg ved at du jo også har nogle stærke meninger om den sag. Men tak for lige at sætte gang i tankerne og meningerne :-)

    Jeg glæder mig til at blogge om min lille sortbrogede økologiske frilandsgris Napoleon.

    Ha' en fortsat god dag.

    Glad hilsen
    Malou

    SvarSlet
  2. Når vi nu er igang, så synes jeg også, at folk på rejse skal tænke over de levende dyrs forhold, altså dem der bliver tilbudt som underholdning:

    Heste, kameler, elefanter, æsler osv- har de ordenlige arbejdsforhold med mad og vand, hvilepauser?

    Eksotiske dyr som aber, koaler, dyreunger osv. hører slet ikke hjemme som underholdning for turister og går triste skæbner i møde.

    Ganske enkelt: Lad være med st støtte dem hvis du er i tvivl!

    SvarSlet
  3. Klidmoster, må lige kommentere med her:

    Foi Gras er dyremishandling!
    Måske kan det fåes i den dyrevenlige udgave, som du har beskrevet fra Ungarn, men jeg tvivler på, at det er den der er mest almindelig udbredt.
    Hvis al foi gras laves som i Ungarn ville jeg nok heller ikke have ondt i r*ven over at spise det, men faktum er desværre nok, at meget af det laves med grusomme metoder og derfor er det forkert at spise.

    Og ja, produktionsdyrene har det mega dårligt i Danmark, rigtig skidt, men det gør bar ikke foi gras mere okay i mine øjne.
    Begge dele er noget skidt og jeg synes ikke, at det kan forsvare, at man så bare spiser noget andet dårligt...

    SvarSlet
  4. MissMuffin - Jeg er helt enig! 'Almindelig' tvangsfodret foie gras er dyremishandling, ingen tvivl om det. Derfor prøver jeg så vidt muligt at holde mig til den ungarske - som faktisk blive mere og mere almindelig herhjemme.

    Det er sgu en hårfin balancegang - som forbruger skal man hele tiden forholde sig til moral, etik, pris og fødevaresikkerhed. Det er bestemt vigtigt at tage stilling til hvad man vælger at købe og spise.

    Åh, det du skriver med dyr som underholdning er også forfærdeligt. Der er bestemt en udsendelse fra Animal Planet som ikke vil forlade min bevidsthed. En lille chimpanse som bliver klædt i børnetøj og tvunget til at ryge cigaretter for at underholde - man kunne så blive fotograferet med aben og så kostede det kassen. De prøvede at redde den lille fyr med fik tæsk i stedet. Puha, det var ubehageligt.

    SvarSlet
  5. Nu har jeg også bare læst den artikel, som du også har og hvis det er rigtigt at det meste eksporteres til Frankring for bare at opblandet med deres traditionelt producerede foi gras, så er man vel lige vidt..

    http://www.information.dk/49113

    Man skal da som forbruger hvertfald være noget opmærksom på, om det har været den vej omrking Frankring først.

    Jeg tror heldigvis, at det med dyr som underholdning er nedadgående pga. hygiejniske forbud, men aber, bjørne og tiger/løve-unger har haft nogle ret hårde vilkår før i tiden..

    SvarSlet
  6. Kære begge to - fedt at I sådan har debatteret, mens jeg har været lidt væk:-) Det glæder mig meget. Og generelt deler jeg langt de fleste af jeres synspunkter. Der er mange, mange ting omkring dyrevelfærd at tage fat på også i Danmark. Og for mig er det så vigtigt, at det også er et emne jeg tjekker af i forhold til dem jeg stemmer på til et valg. Der er desværre ikke meget debat om de her emner i Folketinget.
    Jeg har ikke før hørt om det med foie gras fra Ungarn - det vil jeg gerne vide mere om. Det lyder dog som formildende omstændigheder, selv om det stadig er en syg tanke at tvangsændre adfærden på dyrs naturlige behov alene for at vi mennesker skal få nydelse ud af det. Det gir altså stadig lidt dårlig smag i munden.
    Men jeg forstår også 100% af du Malou, ikke gider blive peget fingre ad af folk, der selv spiser skrammel og ikke har sat sig ind i tingene.
    Jeg er D

    SvarSlet
  7. hov, den smuttede, jeg ville sige, at jeg DESVÆRRE ikke selv er frelst - som nogle tror, de kan håne mig ved at sige omkring mine synspunkter om de her ting. Jeg vil squ rigtigt gerne være frelst når det kommer til de her emner, men jeg har også mine "slip".
    Indtil videre er min holdning den, at jeg tager ansvar for alle de indkøb, jeg selv foretager mig til min egen husholdning. Dvs. jeg kunne ikke drømme om at købe kød fra konventionelle dyr. Og så alligevel kan der squ godt ryge en cocktailpølse i vognen en sjælden gang.
    Men jeg spiser også på restaurant og hos venner uden at blande mig i, hvilke råvarer de bruger. DOG ikke foie gras - jeg har smagt det en gang i mit liv, og synes det var skønt, men jeg vil ikke være med til at blive ved med at gøre det til en eftertragtet delikatesse. Jeg ønsker at vise til restauranter at jeg ikke ønsker at få serveret den slags. Og jeg siger som MissM, at fordi der er masser af dårlig behandling af landbrugsdyr i DK, så gør det ikke produktion af foie gras i Frankrig et hak mere ok.

    Men jeg synes altid vi alle har vores frie valg. Alle må gøre som de vil efter bedste evne. Men jeg taler gerne om mine holdninger, og forsøger meget gerne at påvirke i den "rigtige" retning.

    Missmuffin - jeg er helt på linie med dig med alle de andre vilde dyr, du omtaler. Og hvad med vores egne cirkus? Er det ok? Jeg ved det ikke... det er det vel ikke?

    Og ja, Animal Planet - totalt yndlingstv, hvor man kan græde af glæde og rørthed og tude af sorg.

    Og så GLÆDER jeg mig til at læse om dit lille sortbrogede trynedyr. Det er så fedt. Jeg har desværre på grund af alt det her arbejdsproblemer ikke fået gjort alvor af at ringe for at være med. Det kan være jeg kan nå det i næste uge ...

    Tusind tak fordi I gider bruge tid på den her vigtige debat. Det gir mening for mig at blogge også om holdninger til den slags, når vi nu elsker mad så meget.

    Pas på jer selv skønne quinder, på jeres vuffer og miav'er og på hele kloden:-)

    SvarSlet
  8. Nå, så fik jeg også læst den artikel du henviser til MissM. Interessant og gode synspunkter.
    Malou - den restaurant hvor du spiser foie gras "reklamerer" de decideret med at deres produkt er den rene Ungarn-vare? Hatten af for det, hvis de gør, synes jeg trods alt.
    Men ja, både vi forbrugere og butikkerne har et stort ansvar. Jeg ville også sådan ønske at fx Netto ville stoppe med alle de billige buræg. Det vill gøre en kæmpeforskel. Hvis sådan en stor kæde turde tage det spring. Folk ville stadig gå lige så meget i Netto og så bare købe de andre æg. Det er sørgeligt at se når de reklamerer på TV med 12 æg for 10 kr eller sådan noget. Det burde forbydes i mine øjne!

    SvarSlet
  9. Jeg spiser øko-gris, selvom konventionelle grise bliver pint i dk hver eneste dag. Derfor spiser jeg også gerne foie gras, bare den er øko og ordentlig.

    Vidste I i øvrigt, at grunden til at gåsens eller ændernes lever kan blive så stor er, at de fra naturens siden spiser den stor og fedtholdig så de kan klare et langt vinter-træk? Og at der fra næste måned kommer dansk øko foie gras i handlen herhjemme? Begået af danmarks største producent af økoænder!

    Og så liiige en detalje! Jeg er med på, at det er en almindelig misforståelse, at grind er delfiner, men det er de IKKE. Færinger spiser grind. En lille og utruet hval.

    I det hele taget forstår jeg ikke helt, hvorfor man må spise al verdens bæredygtige fisk, men ikke øredelfinen (den typisk fangede delfin) på trods af, at den overhovedet ikke er truet. Kviksølv, ja. Men det er vel mit eget problem a la alkohol, røg og fremmede mænd ;-)

    SvarSlet
  10. Hey Frk Skjold - godt at se dig igen:-) Hmm hvis jeg skal være helt ærlig, så forstår jeg ikke sammenhængen i dit første afsnit. Jeg forstår ikke "selv om" og så sammenhængen med foie gras.
    Har ikke hørt om hverken øko foie gras eller foie gras fra Danmark. Det vil jeg følge.
    Skriver mig det med grinderne bag øret!
    Fremmede mænd med kviksølv? Lyder ikke uinteressant - alt efter hvor kviksølvet sidder på dem!

    SvarSlet
  11. Nåårh, men det er såmænd fordi man kan opleve en tendens til at al foie gras skal afskrives, fordi noget af det ikke er dyrevenligt. Derfor sammenligningen med grisen...

    dansk øko foie gras kan du læse om her: http://borsen.dk/nyheder/foedevarer/artikel/1/201755/nu_kommer_den_danske_foie_gras.html

    Kviksølv er så frækt.

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...