Sidevisninger i alt

mandag den 13. april 2015

Mokkamarengs med solbær

Solen skinnede hele dagen i lørdags og det var årets varmeste dag - så der var basis for at gå amok med havearbejdet. Jeg havde en nyindkøbt højtryksrenser og en ukrudsbrænder, der skulle samles og jeg skulle prøve min nye plæneklipper for første gang!

Det jeg vil sige er, at jeg var nødt til at skulle prøve at lokke min utroligt hjælpsomme handy-nabo herover, så jeg kunne komme i gang og heldigvis er han utroligt kage-glad :-) Så jeg ringede om formiddagen og lokkede med nabo-kage, hvis han ville samle ting og sætte mig igang!


Det resulterede i denne enkle mokka pavlova med fyld af solbær og marcarponecreme med mere kaffe :-)

Min anden søde nabo havde allerede nået at gøre sin solplads klar, så hun dækkede bord og gav kaffen og så inviterede jeg 4 andre naboer:-) Ret hyggeligt den slags, når det er spontane aftaler. Jeg er simpelthen bare så heldig med verdens sødeste naboer - men det har jeg vist sagt før!


Til 6-8 personer
Bunde
4 æggehvider
200 gram sukker
2 spsk instant kaffe
1 tsk citronsaft
2 tsk Maizena
1 nip salt

Bland kaffe og sukker. Pisk æg med saltet til det begynder at blive stift og tilsæt herefter sukker lidt ad gangen og pisk til sukkeret er helt opløst. Tilsidst tilføjes citronsaft og maizena. Fordel massen på 2 bageplader og forvarm ovnen til 180 gr varmluft og bag dem 5 min, skrue ned til 150 gr og bag ca. 1 time og 15 min. Lad afkøle i ovnen med døren på klem.

Creme
250 gram mascarpone
2½ dl øko fløde
2 spsk instant kaffe opløst i en anelse kogende vand
2 spsk flormelis

Pisk fløden til tykt skum og pisk herefter de andre ingredienser i - smag til og tilsæt evt mere kaffe.

Solbær
En pose (frosne) solbær koges med tilpas sukker og lidt vanillesukker og afkøles helt. Alternativt kan du bruge et glas godt solbærsyltetøj. 

Fordel cremen på den nederste bund, top med solbærsyltetøjet og den anden bund og drys evt lidt flormelis på eller pynt på anden måde:-)


Så sødt som i gamle dage .... velbekomme:-)


Og jeg fik selv slået græsplænen for første gang i mit liv! De sidste to somre har jeg betalt mig fra det, men i år besluttede jeg at jeg selv vil gøre det. Udmærket motion og skønt med duften af nyslået græs. Jeg er SÅ klar til sommer! Print denne artikel

7 kommentarer:

  1. Uhm, det lyder godt - bitter kaffe, sød skum og syrlige solbær, det må være et hit.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne - Præcis hvad du fremhæver, er nemlig rigtigt at det blev en god kombi:-) Kh Marianne

      Slet
  2. Argh. Nu har jeg lyst til kage... *saaaavle*

    SvarSlet
    Svar
    1. deeeejligt, at du blir kagesulten :-) Det var meningen ..

      Slet
  3. Jøsses - hvilken af slankebøgerne er den taget fra? Kan lige se det for mig. Kagen indtaget, i mindre eller større mængder, falder om på din skønne liggestol - ligger der og forbrænder, mens du læser den stak slankebøger du har slæbt med:-)
    Mange hilsner
    Charlotte på krigsstien - der skal bage de skønne kager fra i går - der er købt ind - til en dobbelt portion krimikager:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Grine, grine, grine - jamen den tilhører helt rigtigt de første 2 uger af den nyeste kur:-) Der må man nemlig spise det man vil - hvis man ellers overholder de andre punkter! NÅ, blev der sagt. Ha ha, hvor er det skønt. Jeg glemte at ligge på solvognen og forbrænde! Det er skidesmart at få gæster hele tiden, fordi så er man nødt til at bage, kan man sige til sig selv. Så nu vil jeg gå i gang med bagning til den gæst, der kommer fra Jylland imorgen :-) Hyg dig med dine krimier :-)
      KNUSSSS M

      Slet
  4. Kager feder først i morgen - så da gælder det om IKKE at være hjemme ...
    Elsebeth

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...